Pyrosequencing förvärvar Personal Chemistry

Pyrosequencing förvärvar Personal Chemistry · Pyrosequencing förvärvar Personal Chemistry genom riktad nyemission · 94,1 procent av Personal Chemistrys aktieägare står bakom affären · Förvärvet av Personal Chemistry skapar kritisk massa, bredare produktportfölj samt plattform för fortsatt konsolidering · Fördubblad försäljning och betydande kostnadssynergier inom administration och försäljning förbättrar förutsättningar för snar lönsamhet Pyrosequencing AB ("Pyrosequencing") och huvudaktieägarna i Personal Chemistry i Uppsala AB ("Personal Chemistry") har träffat en överenskommelse om att Pyrosequencing förvärvar huvudaktieägarnas aktier i Personal Chemistry, representerande 94,1 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget. Avsikten är att förvärva även resterande aktier samt att träffa särskild överenskommelse med innehavarna av optioner i Personal Chemistry. Förvärvet avses att genomföras genom en till aktieägarna i Personal Chemistry riktad emission av aktier och teckningsoptioner i Pyrosequencing. Efter genomförd affär kommer Personal Chemistrys aktieägare att kontrollera 40 procent av aktiekapitalet och rösterna i Pyrosequencing. Jeff Bork, styrelseordförande i Pyrosequencing: "Med detta förvärv skapar vi ett världsledande bioteknikföretag med en stark kundbas hos industriella såväl som hos akademiska kunder. De två företagen är världsledande på sina områden och vi ser stora möjligheter att expandera inom nya områden. Inom bioteknikbranschen kommer en konsolidering att ske och med denna konstellation har vi skapat en bas för att ta en aktiv del i den vidare konsolideringen. Det nya företaget kommer att ha en kassa på över 400 Mkr vilket kommer att göra det möjligt att förvärva kompletterande företag. Vi räknar med kostnadssynergier på 50-70 Mkr per år och ambitionen är att snarast nå lönsamhet i det nya bolaget." Ove Mattsson, styrelseordförande i Personal Chemistry: "En fusion mellan Pyrosequencing och Personal Chemistry är ett logiskt steg i företagens utveckling då global marknadsbearbetning och försäljning nu har högsta prioritet. Så länge som insatserna i huvudsak har legat på forskning, utveckling och tidig marknadsbearbetning har det fokus som separata företag givit, varit till stor nytta. Nu gäller dock att skapa kritisk massa. Med flera ben att stå på får det fusionerade bolaget möjlighet att arbeta effektivare inom alla funktioner. Samtidigt ges förutsättningar att skapa mer resurser till de mest lovande aktiviteterna och en bättre möjlighet att på internationell nivå attrahera högklassiga medarbetare. Det finns också möjligheter till flera intressanta följdaffärer och fusionen av Pyrosequencing och Personal Chemistry ska ses som ett första steg i en fortsatt värdeskapande omstruktureringsprocess." Personal Chemistrys huvudaktieägare HealthCap, Investor Growth Capital, 3i, SEB Företagsinvest, Sören Nygren, Bankinvest, SEB fonder och Bengt Falk står bakom affären. Dessa ägare representerar, tillsammans med andra aktieägare i Personal Chemistry som står bakom affären, 94,1 procent av aktiekapitalet och rösterna i Personal Chemistry. Pyrosequencings huvudaktieägare Pål Nyrén, HealthCap och Mathias Uhlén, vilka tillsammans kontrollerar 31,2 procent av aktiekapitalet och rösterna i Pyrosequencing, har ställt sig bakom överenskommelsen. Pyrosequencing och Personal Chemistry hade under 2002 en nettoomsättning om cirka 98 Mkr respektive cirka 104 Mkr . Under samma år redovisade Pyrosequencing ett rörelseresultat om cirka -173 Mkr och Personal Chemistry ett rörelseresultat om cirka -132 Mkr. För första halvåret 2003 uppgick Pyrosequencings nettoomsättning till cirka 41 Mkr och Personal Chemistrys till cirka 31 Mkr. Pyrosequencing redovisade första halvåret 2003 ett rörelseresultat om cirka -83 Mkr och Personal Chemistry ett rörelseresultat om cirka -63 Mkr. Per 30 juni 2003 uppgick Pyrosequencings kassa (inkl. kort- och långfristiga placeringar) till cirka 369 Mkr och eget kapital till cirka 544 Mkr medan Personal Chemistry vid samma datum hade en kassa om cirka 47 Mkr och ett eget kapital om cirka 89 Mkr. Förvärvet förutsätter sedvanlig ömsesidig legal och finansiell due diligence vilken beräknas vara genomförd inom två veckor. Förvärvet förutsätter vidare att extra bolagsstämma i Pyrosequencing fattar erforderliga beslut rörande emission av aktier och teckningsoptioner. Styrelsen för Pyrosequencing avser att senare kalla till extra bolagsstämma. I god tid före stämman kommer ytterligare information om affären att offentliggöras. Aktieägarna i Pyrosequencing kommer också att tillsändas ett beslutsunderlag inför stämman. Affären innebär att Pyrosequencing som vederlag för aktierna i Personal Chemistry kommer att emittera cirka 23,2 miljoner aktier och cirka 11,6 miljoner teckningsoptioner. Varje nyutgiven teckningsoption kommer att ha en löptid om 4 år och ge rätt att teckna en ny aktie i Pyrosequencing till ett lösenpris om 16 kr. Pyrosequencing har för närvarande cirka 34,8 miljoner utestående aktier. Efter genomförd affär kommer Personal Chemistrys aktieägare att kontrollera 40,0 procent av aktiekapitalet och rösterna i Pyrosequencing. Alfred Berg ABN AMRO är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling juridisk rådgivare till Pyrosequencing medan Carnegie är finansiell rådgivare och Advokatfirman Vinge juridisk rådgivare till Personal Chemistry i samband med transaktionen. Uppsala den 7 augusti 2003 Pyrosequencing AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta Jeff Bork, Styrelseordförande Pyrosequencing Tel: 0734 221 660 eller Ove Mattsson, Styrelseordförande Personal Chemistry Tel: 0733 72 72 80 Presskonferens Företrädare för Pyrosequencing och Personal Chemistry kommer att presentera affären vid en presskonferens idag kl. 17.00 på adress Alfred Berg Fondkommission, Birger Jarlsgatan 7, plan 3 (receptionen). Det kommer även finnas möjlighet att ringa in till presskonferensen på telefonnummer 08-598 017 43. Pyrosequencing, bildat våren 1997, är ett på Stockholmsbörsens O-lista noterat bolag med huvudkontor i Uppsala. Moderbolaget har ett antal dotterbolag som täcker bolagets viktigaste marknader, exempelvis USA och de större marknaderna i Europa, som Storbritannien, Irland, Frankrike och Tyskland. Pyrosequencing har för närvarande 130 anställda, varav 93 i Uppsala. Pyrosequencing utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi PyrosequencingTM, en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med cirka 300 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Genom ett avtal med Corbett Research kan Pyrosequencing erbjuda en heltäckande portfölj av produkter för tillämpad genetisk analys. Pyrosequencing samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Bland bolagets kunder märks bl.a. AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, National Institutes of Health (NIH) i USA, Karolinska Institutet och NASA. Personal Chemistry, grundat 1998, är ett privatägt svenskt bolag med huvudkontor i Uppsala och dotterbolag i Boston (USA), Cambridge (Storbritannien) och Konstanz (Tyskland). Bolaget har för närvarande 86 tillsvidare anställda personer. Personal Chemistry utvecklar, marknadsför och säljer en ny teknologi för organisk kemisk syntes, Coherent Synthesis(TM). Coherent Synthesis ger kunderna flera fördelar, bl.a. 10-1000 gånger snabbare reaktioner, den möjliggör synteser av tidigare "omöjliga" molekyler samt en höjd reproducerbarhet. Sammantaget ger detta en avsevärt höjd produktivitet. Personal Chemistry adresserar framförallt läkemedelsindustrins kemister. Teknologin introducerades under år 2000 och bolaget har idag sålt ca 300 instrument, bl.a. till samtliga av världens 20 största läkemedelsbolag. Coherent Synthesis tillväxttakt är hög och till dags dato har över 500 000 synteser utförts, detta växer med i storleksordningen 10 000 synteser i veckan. Personal Chemistry uppskattar sin globala marknadsandel till 75-80% samt att teknologin hittills nått ut till ca 3-5% av den potentiella marknaden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/07/20030807BIT01470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/07/20030807BIT01470/wkr0002.pdf