Pyrosequencing utser ny finans- och ekonomidirektör

PYROSEQUENCING UTSER NY FINANS- OCH EKONOMIDIREKTÖR Uppsala den 7 januari 2003 - Pyrosequencing AB meddelar i dag att Mats- Olof Wallin har utsetts till ny finans- och ekonomidirektör. Han tillträder sin befattning den 1 mars 2003. Harry Willcox, som för närvarande är finansdirektör i Pyrosequencing och baserad vid bolagets kontor i Boston, USA, kommer fortsättningsvis att driva Pyrosequencings affärsutvecklingsprojekt på konsultbasis. "Jag ser fram emot att Mats-Olof nu kommer med i laget av medarbetare. Denna nya utnämning fullföljer Pyrosequencings tidigare meddelade åtgärdsprogram och förstärker bolagets fokus på att förkorta tiden för att nå lönsamhet," säger Erik Walldén VD och koncernchef i Pyrosequencing. "Utnämningen avspeglar bolagets beslut att konsolidera finans- och ekonomifunktionerna, som tidigare varit uppdelade mellan kontoren i Sverige och USA, till Uppsala under Mats-Olofs ledning." Mats-Olof Wallin är för närvarande finans- och ekonomidirektör i det börsnoterade medicinteknikföretaget Ortivus AB. Han har under 25 år haft ledande befattningar inom olika ekonomifunktioner i Pharmacia-koncernen och har en bred erfarenhet från internationell verksamhet samt industriellt förändringsarbete. Mats-Olof Wallin har en examen i företagsekonomi och ADB från Uppsala universitet I linje med omorganisationen av finans- och ekonomifunktionerna lämnar ekonomidirektör Magnus Roubert Pyrosequencing den första mars 2003 för annan verksamhet. Om Pyrosequencing AB Pyrosequencing AB utvecklar, tillverkar och säljer kompletta system för snabb tillämpad genetisk analys, baserade på företagets patenterade teknologi Pyrosequencing(TM), en metod med bred tillämpning för sekvensbestämning av DNA. Pyrosequencing är ledande på den globala marknaden för tillämpad genomik med över 200 system sålda till stora läkemedelsbolag, bioteknikföretag och ansedda forskningsinstitutioner över hela världen. Företaget samarbetar aktivt med ledande branschföreträdare för att utveckla kliniska tillämpningar av teknologin för sjukdomsdiagnostik, kliniska prognoser och farmakogenomisk testning. Pyrosequencings produkter omfattar det bänkbaserade PSQ(TM)96 System, PSQ(TM)96MA System, PSQ(TM)HS 96A System och systemet PTP(TM) med hög processkapacitet samt tillhörande mjukvaror och reagenskit. Bland Pyrosequencings kunder märks AstraZeneca, GlaxoSmithKline, Merck, Schering-Plough, Bristol Myers Squibb, National Institutes of Health (NIH) i USA, CDC, Karolinska Institutet, Genzyme Corp., Biogen, Oxagen, NASA, DuPont Agriculture, London IDEAS Genetic Knowledge Park och Sveriges Lantbruksuniversitet. Företagets hemsida är www.pyrosequencing.com För ytterligare information: Pyrosequencing AB Erik Walldén VD och koncernchef Tel: 018 - 56 59 02 eller 070 - 326 98 70 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00470/wkr0002.pdf