Två order på storskaligt instrument till Pyrosequencing

Report this content

TVÅ ORDER PÅ STORSKALIGT INSTRUMENT TILL PYROSEQUENCING Uppsala den 13 oktober 2003 - Pyrosequencing AB (Stockholmsbörsen: PYROA) meddelar att två stora läkemedelsföretag oberoende av varandra har placerat var sin order på ett instrument för uppskalning av mikrovågssyntes. Det totala värdet uppgår till mer än fem miljoner kronor. "Vi har lyckats hjälpa läkemedelsföretag att snabbt föra sina forskningsprojekt långt fram i utvecklingskedjan, därmed uppstår också behovet av lösningar för uppskalningen," säger Pyrosequencings VD Hans Johansson. "Det här är en viktig milstolpe och ett tydligt bevis för värdet av vårt pionjärarbete med teknologi för mikrovågssyntes." Forskningsdirektören Jon-Sverre Schanche kommenterar: "Det är nu accepterat att mikrovågssyntes tack vare sina oöverträffade egenskaper i fråga om hastighet, reproducerbarhet och möjlighet till uppskalning radikalt kan förändra utbytet och värdet av läkemedelskemi. Flera läkemedelsföretag visar nu stort intresse för vår teknologi för uppskalning av mikrovågssyntes. Möjligheten att direkt överföra resultat i laboratorieskala till en skala som är lämplig för nästa steg i utvecklingsprocessen är unik och mycket värdefull för dem." Om den nya koncernen Pyrosequencing påskyndar upptäckten och utvecklingen av nya läkemedel genom att tillhandahålla kompletta system för tillämpad genetisk analys och läkemedelskemisk forskning. Genom samgåendet med Personal Chemistry har företaget ytterligare stärkt sin kundbas. Denna består av såväl kommersiella som akademiska kunder, däribland världens 20 största läkemedelsföretag och ansedda forskningsinstitut som National Institutes of Health och US Centers for Disease Control and Prevention i USA och Karolinska Institutet i Stockholm. Pyrosequencing har sitt huvudkontor i Uppsala och har även verksamhet i Boston, USA, Cambridge, Storbritannien och Konstanz, Tyskland. Företaget kommer ha ca 150 anställda och omsatte 2002 MSEK 202. Företaget är noterat på Stockholmsbörsen. För ytterligare information: Hans Johansson VD Pyrosequencing Tel: 070-638 85 15 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/13/20031013BIT00080/wkr0002.pdf