Elever från Primaskolan Umeå tävlar i matematik och teknik i Sydkorea

Elever från Primaskolan i Umeå har för andra året i rad vunnit den svenska deltävlingen Enlightening Imagination genom att skapa geometriska figurer med hjälp av 4D-teknik. Imorgon onsdag reser fyra elever från skolan till Sydkorea för att delta i den internationella tävlingen.

Det är matematik- och tekniklärarna Anders Brager och Robert Söderlund på Primaskolan Umeå som tillsammans med eleverna Meja Edeholt, Alva Kvarnström, Thea Gripenroth, Saga Lindblom nu får representera Sverige och Primaskolan i den internationellt tävlingen IMSCC - International Math och science Creativity Competition - i Sydkorea.

- Det är förstås oerhört hedrande och spännande att eleverna på vår skola åter får representera Sverige i denna tävling där kreativitet, matematik och teknik premieras, säger Christer Persson, rektor på Primaskolan i Umeå.

4DFrame är ett pedagogiskt verktyg som med enkla delar gör det möjligt för eleverna att experimentera med matematiska och tekniska principer. Materialet som eleverna arbetar med gör det möjligt att fritt skapa vinklar från 0 till 360 grader genom att sätta samman rör och kopplingar. Det kan enkelt skäras till rätt storlek, kopplas samman och formas till två- och tredimensionella geometriska figurer som även kan visualisera rörelse. Eleverna kan till exempel bygga hus, broar, maskiner, molekyler eller fantasikonstruktioner.

- Vi vill på ett kreativt sätt väcka våra elevers intresse för matematik och teknik. Primaskolan har oerhört skickliga pedagoger som lyckas med just detta, därför är det extra spännande att vi nu får möjlighet att ta del av vad som görs i andra länder.

Tävlingen går av stapeln vid National Science Museum i Daejon i Sydkorea den 19 oktober.  De fem vinnande lagen i riksfinalen får resa till Sydkorea tillsammans med sina lärare och delta i IMSCC, International Math and Science Creativity Competition. Projektet genomförs genom bidrag från Skolverket i samarbete med Vattenhallen Science Center i Lund, KomTek Alingsås, KomTek Katrineholm, KomTek Lidingö, Tekniska museet i Stockholm, 2047 Science Center i Borlänge, Exploratoriet i Skellefteå och Umevatoriet i Umeå.

Om Primaskolan Umeå
Primaskolan är en grundskola inom Pysslingen skolor för elever i årskurs sex till nio. För mer information - kontakta skolans rektor Christer Persson, 090-17 15 65.