Fredagsfys på Söderby skola i Vendelsö

På Söderby skola i Vendelsö integreras fysiska aktiviteter i alla lektioner. Varje fredag har skolan genemsamt Fredagsfys, där skolan inspirerar sina elever till rörelse och en sundare sockerkonsumtion.

"Fredagsfys före fredagsmys" är något Söderby skola förespråkar till sina elever sedan ett par år tillbaka. Den 20 september firade skolan att "Fredagfysens dag" för första gången hade en egen dag i kalendern. Det är Hälsofrämjandets koncept Fredagsfys Sverige som ligger bakom initiativet att inspirera till mer rörelse och sockersmarta alternativ. På Söderby skola hoppas pedagogerna att fler skolor ska ta efter.

- Tillsammans hjälps vi åt att sätta fokus på våra barns hälsa.  Gemensamt vägleder vi till en frisk och aktiv framtid, säger Tessan Lönnqvist, fritidspedagog på Söderby skola.

Utöver Fredagsfys så är mer rörelse är en naturlig del av alla skoldagar på Söderby skola. Var 20:e minut bryter lärarna de stillasittande lektionerna för rörelsepass. Skolans rektor Josephine Wallenberg har sett en positiv effekt på såväl sammanhållning som inlärning.

-Vi rör oss för att det är roligt, det ökar inlärningen hos barnen och vi mår bättre, säger Josephine Wallenberg.

Söderby skola är en grundskola inom Pysslingen med barn från förskoleklass till årskurs tre. Skolan har cirka 200 elever fördelat på åtta klasser. Skolan har höga kunskapsresultat och barnen känner sig enligt skolans egna kvalitetsmätningar trygga.

För mer information om Söderbyskolans satsning på fysiska aktiviteter som en integrerad del av undervisningen, kontakta gärna rektor Josephine Wallenberg.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

jenny.wahlberg@academedia.se