Nya förskolan Lilla Rudan startar i Haninge

I augusti startar den nya förskolan Lilla Rudan i nya skollokaler på Bodkullesväg i Haninge. De barn som börjar på Lilla Rudan har en garanterad plats på Rudanskolan från förskoleklass till årskurs 9.

När Rudanskolan flyttar till sin nya skolbyggnad intill Rudans naturreservat i augusti så slår samtidigt en helt ny förskola - Lilla Rudan - upp portarna på samma adress.

— Vi fick det positiva beskedet om att förskolan får starta för bara några veckor sedan. Vi startar med mindre grupper och växer kontrollerat, säger skolans rektor Josephine Wallenberg.

Lilla Rudan kommer att ligga på Bodekullsväg 1. Bygget av den nya skolan pågår för fullt. Under det första året delar förskolan fastighet med grundskolan, därefter flyttar Lilla Rudan in i en separat skolbyggnad. Förskolan kommer från starten att ha en egen separat skolgård, samtidigt som de har möjlighet att nyttja Rudans fina naturreservat. Maten kommer att lagas från grunden i skolans eget kök.

— Barn som får en plats på vår förskola kan gå kvar på samma skola upp till årskurs 9. Alla klasser på Rudanskolan är idag fullsatta, därför är en start på förskolan det bästa sättet att säkra en plats på Rudanskolan, säger Josephine Wallenberg.

Intresset bland förskolepedagoger har varit stort och den nya förskolan är redan inne i slutfasen av rekryteringarna inför hösten. Ny förskolechef för Lilla Rudan blir Güler Akdag, som närmast kommer från Förskolan Aspen i Haninge. Vårdnadshavare kan ansöka till Lilla Rudan via Haninge kommuns hemsida. Skolan tar personlig kontakt med alla som anmäler sig. I augusti blir det möjligt att se de nybyggda skollokalerna innan skolstarten.

Josephine Wallenberg
rektor Pysslingen Rudanskolan