Stort intresse för Myrängsskolans föräldrautbildning

På Myrängsskolan i Huddinge kan vårdnadshavarna utbilda sig för att utvecklas som förälder och bygga goda relationer med sina barn. Kursen Alla Barn i Centrum handleder föräldrar i hur de kan stärka relationerna i familjen för att undvika konflikter i hemmet och i vardagen.

- För barnens skull vill vi ge våra föräldrar en gemensam mötesplats där de kan dela erfarenheter och ge varandra tips om vad som fungerar i vardagen. De flesta har samma funderingar kring hur man som förälder ska agera för att göra rätt, säger Åsa Bauermeister, rektor på Myrängsskolan.

Vilar på beprövad forskning
Myrängsskolans pedagoger Kattis Månsson och Lena Sundberg är utbildade handledare för ABC-kursen som bygger på beprövad forskning från Karolinska Institutet. Målgruppen är vårdnadshavare till barn från förskoleklass till årskurs tre på Myrängsskolan.

Gynnar gemenskapen mellan föräldrar
Kursen, som ges en gång per termin, består av fyra träffar där skolans pedagoger är samtalsledare. Syftet är att föräldrarna ska få med sig konkreta verktyg som de kan använda hemma med sina egna barn. Samtidigt lär föräldrarna känna varandra bättre, något som gynnar gemenskapen på skolan.

Under kursens gång får deltagarna diskutera lösningar och dela erfarenheter med varandra. Det kan handla om barn som inte vill sova, inte klä sig, inte borsta tänderna eller bara titta på sin Ipad.

- De flesta har samma tankar och frustration över saker. Gör jag rätt, hur gör jag för att göra rätt? Hur ska jag orka och hur kan jag minska konflikterna? säger Lena Sundberg, lärare och handledare för ABC-kursen på Myrängsskolan.

Utbildningen mycket populär
Det har varit ett stort intresse bland vårdnadshavarna och skolan har haft fullt deltagande vid varje utbildningstillfälle. Sedan starten, våren 2019, har Myrängsskolan hunnit utbilda 70 vårdnadshavare.

- Jag kan uppleva att det råder en slags konkurrens mellan föräldrar utifrån samhällets påtryckningar, uttalade och outtalade. Allt man ska hinna med, sig själv, sitt arbete, sin familj. Vi vill ge våra föräldrar möjlighet att mötas och genom handledning få möjlighet att möta andra som är i samma situation som en själv, säger Åsa Bauermeister.

Kursen har varit uppskattad av deltagande föräldrar:

- I arbetslivet får man gå diverse kurser för att lära sig och utvecklas i sin yrkesroll, men när man blir förälder förväntas man bara kunna det. Jag rekommenderar alla skolans föräldrar att ta chansen att gå kursen när den ges igen i vår, säger Dean Wilson, en av vårdnadshavarna till barn på Myrängsskolan.

För mer information, kontakta rektor Åsa Bauermeister; 08-6083450.