Ny styrelse i Q-Labs

Report this content

Ny styrelse i Q-Labs Q-Labs, det ledande företaget inom tjänster för kvalitetssäkring av programvaruutveckling, fick ny styrelse vid företagets extra bolagsstämma den 12 december. Den nya styrelsen består av sju ledamöter, varav tre är externa ledamöter och övriga representerar de tre ägarna Ratos, DNV och Ericsson. Q-Labs nya styrelse: Lars-Olof Norell valdes till styrelsens nye ordförande. Norell är VD i WIDE Audumbla AB och han har tidigare varit chef för flera verksamheter inom IT-konsulten Cap Gemini i Sverige och Norden. Norell är civilingenjör från Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Dr. Markus Bayegan, chef för FoU och teknik, samt medlem av ABBs verkställande koncernkommitté, är ny extern ledamot i Q-Labs styrelse. Doktor Bayegan är fil.dr. i datorstödd formgivning från Norges Teknisk- Naturvetenskaplige Universitet i Trondheim och civilingenjör i elektronik från Technischen Universität i Wien, Österrike. Wolfgang Wagner, Vice President och partner i management och teknikkonsultbolaget Booz¤Allen & Hamilton, valdes till ny extern ledamot i Q-Labs styrelse. Wagner har en MBA från Harvard Business School och examen från European Schools of Business i Reutlingen, Tyskland och Reims, Frankrike. De ledamöter som representerar ägarna är Bo Jungner, Senior Investment Manager i Ratos, Miklos Konkoly-Thege och Peter Rodholm som är representanter för DNVs ledningsgrupp. Både Konkoly-Thege och Rodholm har varit ledamöter i Q-Labs styrelse sedan 1998. Ericsson representeras av Lars Larsson, ansvarig för strategiska allianser. Larsson har suttit i Q- Labs styrelse sedan juni 2000. Q-Labs tillhandahåller lösningar för kvalitetssäkring av programvaruutveckling till stora programvaruintensiva företag. Geir Fagerhus är företagets koncernchef och verkställande direktör. Q-Labs grundades 1989 och har idag över 200 anställda i Sverige, Danmark, Storbritannien, Irland, Norge, Tyskland, Frankrike och USA. Q-Labs omsättning uppgick 1999 till cirka 170 miljoner SEK (proforma). www.q-labs.com För mer information vänligen kontakta: Lars-Olof Norell, Styrelseordförande, Q-Labs, tel: +46 705 37 52 66, e-mail: lars-olof.norell@wide.se Geir Fagerhus, VD och koncernchef, Q-Labs, tel: + 46 706 800 500, e-mail: geir.fagerhus@qlabs.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/20/20001220BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/20/20001220BIT00710/bit0002.pdf