Årsstämma i Q-Med AB (publ)

Årsstämma i Q-Med AB (publ) ägde rum den 29 april 2009 kl. 15.00.

Stämman beslutade att ingen utdelning till aktieägarna ska lämnas.

Styrelse och arvode
Stämman beslutade att för tiden intill slutet av nästa årssstämma omvälja följande ordinarie ledamöter, Bertil Hult, Ulf Mattsson, Anders Milton, Tomas Nicolin, Kristina Persson och Bengt Ågerup. Stämman omvalde också Anders Milton till styrelseordförande.

Stämman beslutade vidare att styrelsearvode för perioden 2009/2010 ska utgå i enlighet med Valberedningens förslag med totalt 1.400.000 kronor, varav 450.000 kronor till styrelseordföranden och 250.000 kronor till var och en av Ulf Mattsson, Tomas Nicolin och Kristina Persson samt 200.000 till Bertil Hult. Bengt Ågerup är anställd i bolaget och ska därför inte erhålla något styrelsearvode.

Arvode till revisorerna ska utgå enligt skälig kostnadsräkning.

Arvode för arbete i revisionsutskottet ska utgå med oförändrat totalt 200.000 kronor, varav 100.000 kronor till utskottsordföranden och 50.000 kronor till var och en av de övriga två utskottsledamöterna.

Valberedning
Stämman beslutade att valberedningen ska bestå av fem ledamöter. Bengt Ågerup och styrelsens ordförande Anders Milton valdes till ledamöter medan Robert Wikholm valdes till ordförande med uppdrag att senast under tredje kvartalet finna två representanter från de större institutionella ägarna att jämte nämnda tre personer ingå som ledamöter i valberedningen. Arvode till valberedningen ska inte utgå.

Ersättningsprinciper
Stämman beslutade om principer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen i enlighet med styrelsens förslag.

Ändring av bolagsordningen
Beslut fattades om att bolagsordningens §8 första mening ska ha följande lydelse och att en ny andra mening läggs till enligt följande: Kallelse till bolagsstämma ska ske genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse skett ska annonseras i Svenska Dagbladet. Beslutet är villkorat av att ändring av sättet för kallelse till bolagsstämma i aktiebolagslagen (SFS 2005:551) har trätt i kraft, innebärande att den föreslagna lydelsen av §8 ovan är förenlig med aktiebolagslagen.

För ytterligare information kontakta:
Carina Bolin, Chefsjurist
Kristin Ermanbriks, Manager Corporate Administration