Delårsrapport januari-mars 2009

Januari-mars

• Koncernens intäkter från varuförsäljning och royalty uppgick till 339 (289) MSEK.

• Vinst per aktie uppgick till 0,42 (0,10) SEK.

• Rörelseresultatet uppgick till 54 (10) MSEK.

• Intäkterna inom produktområde Estetik uppgick till 269 (233) MSEK och rörelseresultatet blev 50 (55) MSEK.

• Resultatet efter skatt uppgick till 42 (10) MSEK.

Viktiga händelser efter periodens slut

• Den 22 april meddelar Q-Med att Q-Med AB och Oceana Therapeutics, LCC., baserat i USA, ingått globala avtal avseende de kommersiella rättigheterna till Deflux® och Solesta™. Avtalen inkluderar också framtida produkter som använder Q-Meds patentskyddade NASHA™ teknologi inom områdena gastroenterologi och urologi. Oceana Therapeutics förvärvar, som en del av transaktionen, Q-Med Scandinavia Inc., som står för största delen av verksamheten för Deflux och Solesta. Enligt avtalsvillkoren kommer Oceana att initialt betala 60 MUSD för aktierna i Q-Med Scandinavia, Inc. och ytterligare en betalning på 15 MUSD när Solesta godkänns i USA. Avtalet innebär att om vissa försäljningsmål uppnås kan Q-Med erhålla ytterligare delbetalningar på upp till 45 MUSD. Oceana kommer också att betala royalty för licensrättigheterna baserade på nettoförsäljningen av produkterna. Parterna ska dela på kostnaderna för den kliniska utvecklingen av Solesta.
Affären är villkorad av myndighetsgodkännande och att avtalsvillkor mellan parterna uppfylls.