Ny tjänst ger dig kontroll över pengarna

Report this content

Qapital är en digital tjänst som organiserar din ekonomi. Den kategoriserar dina utgifter och gör det enkelt att se vad du lägger lönen på. Du får koll på dina pengar och inspiration till att spara.

Det är komplicerat att hålla ordning på sin ekonomi idag. Många sparar för lite och dras med höga avgifter. Nästan var fjärde svensk har gjort av med hela sin månadslön innan nästa lön kommer, enligt en Gallupundersökning från 2012 utförd på uppdrag av Nordea.

Men det ska vara enkelt att hålla koll på sina pengar – därför sköter Qapital allt det jobbiga åt dig. Den uppdaterar automatiskt dina uppgifter och kontohändelser när du loggar in. Den kategoriserar dina utgifter så att du snabbt ser vad du verkligen lägger pengarna på – som mat, kläder eller nöjen.

Bakom Qapital.se står företaget Qapital Insight AB. Grundare är Per Ehnbom, Erik Akterin, George Friedman, Fredrik Strååt, Henrik Wrangel och Andreas Källbom. Alla med gedigen erfarenhet av bank- och finansbransch.

För att använda Qapital registrerar du dig på qapital.se och väljer själv vilka konton du vill koppla till tjänsten. Här kan du till exempel se trender i kategorier eller enskilda transaktioner. På så sätt ser du enkelt hur mycket du spenderar på till exempel kläder varje månad eller vilken matbutik du faktiskt borde skaffa dig ett medlemskort hos. Du kan också skapa en budget för en eller flera kategorier.

– Vi ville göra något roligt av ett ganska tråkigt ämne som ekonomi. Och vi har lagt mycket kraft på att bygga ett superenkelt och tydligt analysverktyg. Dessutom tror vi att en sådan här tjänst behövs. Qapital gör så att du slipper hamna i Lyxfällan, säger George Friedman, vd för Qapital.se.

Förutom utgifter och inkomster kan du även få överblick på dina samlade tillgångar och sparpengar. Och ansluta ditt CSN-konto, samt lägga till manuella konton för din egendom. Qapital stödjer idag flera av de svenska storbankerna och tjänsten finns även som mobilapplikation: Qapital för iPhone.

All kommunikation med banker och kreditkortsbolag är industrikrypterad. Tjänsten hämtar bara in historisk information från dina konton – det går alltså inte att göra några faktiska transaktioner med Qapital.

För mer information, kontakta gärna:

George Friedman, VD Qapital.se
E-mail: george@qapital.se