Årsjubileum för Qatar Airways direktflyg mellan Göteborg och Doha

För att uppmärksamma 1-årsdagen mellan destinationerna arrangerades en tävling vid gaten på Landvetter för passagerarna, som kunde vinna produkter, flygbiljetter och uppgraderingar.

Qatar Airways passagerare, som under gårdagen flög från Landvetters flygplats i Göteborg till Doha, fick en speciell avresa, då första årsdagen av direktflyget mellan destinationerna firades. Vid gaten arrangerades en tävling, där passagerare vann Qatar Airways produkter, gratis flygbiljetter samt uppgraderingar till Business Class. Under arrangemanget serverades enligt svensk tradition lussebullar och glögg och under flygningen erbjöds passagerarna god svensk choklad.

– Vi är mycket glada över möjligheten att kunna erbjuda resenärer tillgång till vårt växande utbud av destinationer från Göteborg. Vi ser fram emot att välkomna många fler passagerare under de kommande åren, säger Christian Deresjö, Qatar Airways, Nordenchef.

Qatar Airways har ökat antalet avgångar från Göteborg och erbjuder numera vidare förbindelser till mer än 160 destinationer över hela världen. Prisbelönt service, bekväma säten och upp till 4000 underhållningsalternativ väntar passagerarna ombord på ett av Qatar Airways ’Boeing 787 Dreamliner’. Utöver Göteborg, har Qatar Airways en stark närvaro i Norden och flyger även från Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.

Qatar Airways fungerar som en modern/nutida flotta, innehållandes fler än 250 flygplan vid navet, Hamad International Airport (HIA), som flyger till fler än 160 destinationer världen över. Flygbolaget har nyligen lanserat en rad nya destinationer som exempelvis Rabat i Marocko, Izmir i Turkiet, Malta, Davao i Filippinerna och Lissabon iPortugal. I oktober tillkom även Langkawi i Malaysia som destination och från och med 15 december flyger Qatar Airways även till Gaborone i Botswana. Under 2020 kommer flertalet spännande destinationer avslöjas och redan nu kan vi avslöja att Osaka, Japan är en av dessa.

Fotocred: Filip Svensson / filip-photo.com

Info till redaktörer

Om Qatar Airways:

Qatar Airways, det nationella flygbolaget i staten Qatar, firar mer än 20 år av "Going Places Together" tillsammans med resenärer från drygt 160 affärs- och fritidsdestinationer runtom i världen. I dagsläget har Qatar Airways drygt 250 moderna flygplan i sin flotta.

Det flerfaldigt prisbelönta flygbolaget Qatar Airways utsågs till "Världens bästa flygbolag" 2019 i samband med World Airline Awards, som arrangeras av Skytrax, en internationell organisation som rankar världens flygbolag. Man utsågs även till vinnare i följande kategorier: "Bästa flygbolag i Mellanöstern", "Världens bästa business class" och "Världens bästa business säte", till följd av sin fantastiska satsning inom business class, Qsuite. Qatar Airways är det enda flygbolaget som har fått den prestigefyllda utmärkelsen "Skytrax Airline of the Year", ett högt aktat pris inom flygbranschen, fem gånger.

Qsuite, en patenterad Qatar Airways-produkt, erbjuder branschens första dubbelsäng i business class. Dessutom finns det borttagbara paneler som gör att passagerarna kan skapa egna privata rum, vilket man är först ut med i branschen.

Qatar Airways var det första flygbolaget från Mellanöstern att bli medlem i den globala flygbolagsalliansen oneworld, vilket ger passagerarna tillgång till mer än 1000 flygplatser i mer än 160 länder samt 14 250 avgångar dagligen.

Med Oryx One, Qatar Airways underhållningssystem, erbjuds passagerarna upp till 4000 underhållningsalternativ, som t.ex. de senaste storfilmerna, TV-serier, musik, spel och mycket annat. Passagerare som flyger med Qatar Airways B787, B777, A350, A380, A319 samt utvalda A320 och A330 kan hålla kontakten med vänner och familj runtom i världen genom att använda flygbolagets prisbelönta wifi- och GSM-tjänster ombord.

Qatar Airways är stolt sponsor av många internationella och lokala initiativ som syftar till att främja den globala gemenskapen. Qatar Airways, officiell FIFA-partner, är officiell sponsor till många sportevenemang på toppnivå, inklusive FIFA World Cup Qatar 2022TM , som på olika sätt återspeglar de värden inom sporten som för människor samman – något som även utgör kärnan i flygbolagets egna varumärke och budskap, "Going Places Together".

Qatar Airways Cargo, ett av världens ledande internationella lufttrafikbolag, tjänar mer än 60 fraktdestinationer världen över via navet i Doha. Dessutom levererar man godstransporter till mer än 160 viktiga affärs- och fritidsdestinationer över hela världen med sina drygt 250 flygplan. Qatar Airways Cargo-flottan omfattar två Boeing 747-8 fraktflygplan, 19 st. Boeing 777 fraktflygplan och fem st. Airbus A330 fraktflygplan.

Johan Englundh
PR Konsult
johan.englundh@spoilconcept.se

Frida Käck
PR Konsult
frida.kaeck@spoilconcept.se

Snabbfakta

Citat

Christian Deresjö, Qatar Airways, Nordenchef.