NYTT MILJÖVÄNLIGT BRÄNSLE INTRODUCERAT PÅ FLYGPLATSEN I DOHA

Qatar Airways i samarbete med Qatar Petroleum och Shell erbjuder nytt miljövänligt GTL-bränsle (Gas-To-Liquids), det första att godkännas globalt på över 20 år

Första kommersiella flighten på GTL-bränsle har avgått från Doha till London

14 januari 2012

Qatar Airways har i samarbete med Qatar Petroleum och Shell genomfört den första kommersiella introduktionen av ett nytt miljövänligt flygbränsle, det första att bli globalt godkänt på över 20 år. Det så kallade Gas-To-Liquid-bränslet – GTL Jet Fuel – är blandat av Synthetic Parafinic Kerosene från världens största GTL-producent, Pearl GTL i Qatar. GTL Jet Fuel fyller från och med den 9 januari flygplanstankar på Doha International Airport.

En Airbus A340-600, flight QR001, skrev häromdagen historia genom att bli det första att flyga från Doha till London Heathrow på GTL Jet Fuel.

GTL Jet Fuel är en blandning av 50 procent GTL Synthetic Parafinic Kerosene (SPK), vilket möter de hårda kraven från ASTM-D-7566 och 50 procent vanligt flygbränsle (Jet A-1). Bränslet är helt godkänt för att användas som flygbränsle. Den syntetiska komponenten i bränslet innehåller inget svavel och avger lägre halter av utsläppspartiklar än vanligt flygplansbränsle som utvunnits ur olja. Genom att blanda GTL Kerosene och vanligt flygplansbränsle till GTL Jet Fuel motverkas lokala utsläpp på flygplatserna, vilket tydligt förbättrar luften. Eftersom bränslet även har högre densitet än vanligt flygbränsle minskar behovet av underhåll av motorerna. Detta innebär även att det är enklare att optimera bränslets vikt för samma distanser.

– Produktionen av GTL Jet Fuel är en fantastisk bedrift av Pearl GTL och landet Qatar. GTL Jet Fuel kommer att erbjudas som en del av flygbränslepoolen på Doha International Airport vilket innebär många fördelar för landet Qatar. Det är ett historiskt ögonblick för Qatar att det första flygbränslet som har blivit godkänt globalt under de senaste 20 åren kommer just härifrån, säger Dr. Mohammed bin Saleh Al-Sada, Qatars energi- och industriminister samt styrelseordförande och VD för Qatar Petroleum.

– Qatar Airways har länge satsat på att bli ledande inom området för miljövänligt flygbränsle. Denna historiska flygning på GTL-bränsle banar vägen för att göra Qatar Airways dagliga verksamhet mer miljövänlig. Vi vill vara en förebild för branschen genom att ligga i framkant inom innovativ forskning, säger Akbar Al Baker, VD för Qatar Airways.

GTL Jet Fuel kan användas för kommersiell flygtrafik över hela världen och i alla de senaste modellerna av flygplansmotorer, inklusive de som ingår i Qatar Airways växande flygplansflotta.

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se
www.qatarairways.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69