Premiär för Qatar Airways första direktflyg till Göteborg Landvetter Airport

Qatar Airways direktflyg till Göteborg Landvetter Airport landade idag för första gången. Flygplanet är en 787 Dreamliner som välkomnades till flygplatsen med en vattensalut. Vid invigningsceremonin fick Qatar Airways även motta utmärkelsen Göteborgs Stads nyckel 2018 för Årets mest intressanta internationella etablering. Den nya direktlinjen mellan Qatars huvudstad Doha och Göteborg Landvetter Airport har fem avgångar i veckan.

Flygbolaget fortsätter sin stora expansion i Europa och idag landade Qatar Airways första direktflyg till Göteborg Landvetter Airport, som därmed är flygbolagets andra destination i Sverige. Qatar Airways toppmoderna Boeing B787 Dreamliner flög i morse klockan 08.20 från Hamad International Airport i Doha och landade på Göteborg Landvetter Airport klockan 13.00. Ombord på första turen till Göteborg flög Simon Newton Smith, Europachef Qatar Airways.

Vi är oerhört glada och stolta över lanseringen av den nya direktlinjen Doha - Göteborg, som är en viktig del i vårt europeiska nätverk. Med den nya nordiska destinationen får både affärs- och fritidsresenärer möjligheten att ta del av vårt omfattande globala nätverk med över 160 destinationer över hela världen. Vi ser även fram emot att fler resenärer upptäcker charmiga Göteborg och Sverige, säger Christian Deresjö, Nordenchef Qatar Airways.

- Det är en milstolpe för flygplatsen att Qatar Airways nu satsar på Landvetter som första regionala flygplats i Norden. Doha kommer nu att nås direkt på sju timmar för en långhelg med upplevelser eller som stop over på väg ut i världen. Qatar Airways nya direktlinje är ett resultat av vårt nära och framgångsrika samarbete i regionen och visar på den stora potentialen för den västsvenska marknaden, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Vid invigningen fick Qatar Airways även motta utmärkelsen Göteborgs Stads nyckel 2018 för ”Årets mest intressanta internationella etablering”. Göteborgs Stads nyckel delas årligen ut av Business Region Göteborg och på plats på Landvetter var etableringschef Henrik Einarsson som överräckte den symboliska guldnyckeln till Christian Deresjö, Nordenchef Qatar Airways.

Med Qatars huvudstad Doha som flygplatsnav kommer svenska resenärer smidigt att kunna resa vidare till Qatar Airways över 160 destinationer hela världen. Den nya direktlinjen innebär också stor fraktpotential för de svenska exportföretagen.

Avgångar:
Doha (DOH) till Göteborg (GOT) QR173 avgår 01:55 anländer 06:35 (måndag, torsdag, söndag)
Göteborg (GOT) till Doha (DOH) QR 174 avgår 08:05 anländer 16:10 (måndag, torsdag, söndag)
Doha (DOH) till Göteborg (GOT) QR177 avgår 08:20 anländer 13:00 (onsdag, lördag)
Göteborg (GOT) till Doha (DOH) QR178 avgår 15:10 anländer 23:15 (onsdag, lördag)

Heléne Airijoki
helene.airijoki@spoilconcept.se

Det prisbelönta flygbolaget Qatar Airways flyger stolt en av de yngsta flottorna i luften, med världens mest teknologiskt avancerade och miljövänliga flygplan. Qatar Airways utsågs för fjärde gången till Airline of the Year 2017 av Skytrax och belönades med utmärkelsen World’s Best Business Class 2018. Det har fler än 200 moderna flygplan i ett nätverk av fler än 150 destinationer på sex kontinenter. Som en del av dess fortsatta expansionsplaner utökas nätverket under 2018/2019 med spännande nya destinationer som Cebu och Davao i Filippinerna, Langkawi i Malaysia och Da Nang i Vietnam.

Snabbfakta

Citat

Vi är oerhört glada och stolta över lanseringen av den nya direktlinjen Doha - Göteborg, som är en viktig del i vårt europeiska nätverk. Med den nya nordiska destinationen får både affärs- och fritidsresenärer möjligheten att ta del av vårt omfattande globala nätverk med över 160 destinationer över hela världen. Vi ser även fram emot att fler resenärer upptäcker charmiga Göteborg och Sverige.
Christian Deresjö, Nordenchef Qatar Airways.
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.