• Qatar Airways/

QATAR AIRWAYS, SOLVATTEN OCH PLAN INTERNATIONAL FÖRSER FILIPPINSKA FÖRLOSSNINGSKLINIKER MED RENT VATTEN EFTER TYFONEN

Måndag 24 februari 2014

Konsekvenserna av den omfattande tyfonen Haiyan (Yolanda) som drog in över Filippinerna i november 2013 är fortfarande mycket allvarliga. FNs organ OCHA (Office for the Coordination of Humanitarian Affairs) beräknar att 14,1 miljoner människor i Filippinerna har påverkats av katastrofen och att miljontals fortfarande är i behov av akut hjälp. Tyfonen slog ut både vatteninfrastruktur och elförsörjning i flera områden, vilket beräknas ta lång tid att återställa.

Qatar Airways i Skandinavien har valt att samarbeta med barnrättsorganisationen Plan International i ett projekt vars mål är att bland annat förebygga dödsfall hos gravida kvinnor och nyfödda barn i Filippinerna. Detta genom att förse förlossningskliniker i drabbade områden med vattenrenare från Solvatten, som med hjälp av solens värme och UV-strålning gör vattnet både varmt och rent.

I slutet av januari flögs 144 Solvattenenheter från Stockholm, via Doha, till Manila med Qatar Airways som står för frakt- och distributionskostnader i samband med projektet. Qatar Airways flyger även dit en projektgrupp från Solvatten som ska utbilda och dokumentera det arbete som görs på plats i Filippinerna. Plan International kommer att hjälpa till med distributionen av enheterna till 61 kliniker i 20 drabbade områden i Leyte och Samar.

Plan är väldigt glada över stödet från Solvatten och Qatar Airways. Situationen för gravida mödrar och nyfödda är oerhört svår efter tyfonen Haiyan och många kliniker saknar rent vatten. Det här bidraget kan verkligen rädda liv, säger Sofia Klemming Nordenskiöld, pressansvarig på Plan Sverige, som själv besökt de drabbade områdena.

Solvattenbehållare använder solens värme och UV-strålning i en kombination med ett filter för att rena och värma vatten. En behållare kan fyllas med 10 liter vatten för att sedan placeras i solen i 2-6 timmar. En Solvattenbehållare kan producera upp till 50-60 000 liter varmt och rent vatten under sin livstid.

– Tillgången till rent och varmt vatten vid förlossningar reducerar antalet livshotande infektioner. Med Solvatten som ett redskap kan man hjälpa till att höja hygienen, vilket är viktigt. Vi är mycket tacksamma för detta initiativ från Qatar Airways som nu möjliggör att Solvatten, med hjälp av Plan International når ut till de utsatta klinikerna i Filippinerna. Ett samarbete, så viktigt för så många!, säger Petra Wadström, VD och uppfinnare av Solvatten.

– Eftersom Qatar Airways flyger till två flygplatser i Manila kändes det självklart för oss att hitta ett sätt att hjälpa invånare i Filippinerna som har drabbats av tyfonen. Då Solvatten är en svensk uppfinning, som kan medverka till långsiktig och fundamental hjälp till många människor, kändes det angeläget att så fort som möjligt bidra till ytterligare ett samarbete med Solvatten. Plan Internationals projekt känns mycket viktigt och vi är tacksamma att de bistår med distributionen av enheterna på plats, säger Günter Saurwein, Nordenchef för Qatar Airways.

Qatar Airways blev prisad med 3 utmärkelser vid det årliga Skytrax World Airline Awards 2013; Världens Bästa Business Class, Världens Bästa Business Class Lounge och för andra året i rad, Världens Bästa Service i Mellanöstern.
Bolaget blev även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013. Qatar Airways mottog den prestigefulla utmärkelsen ’Airline of the Year’ av Skytrax 2011 och 2012.

Qatar Airways har en beställning på mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777.
Qatar Airways är, som det enda stora flygbolag från Mellanöstern, medlem i oneworld, vilket ger dess kunder tillgång till nästan tusen flygplatser i fler än 150 länder med 14 000 dagliga avgångar.

För mer information
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69