QATAR AIRWAYS ÅBNER FEM NY INTERNATIONALE FLYRUTER

Nyheder er Erbil og Bagdad i Irak, Kilimanjaro i Tanzania og Beograd i Serbien

Rangoon i Burma beflyves på ny efter fire års pause

Berlin, 08. marts 2012

Qatar Airways har i går offentliggjort sine planer om at udvide sit hastigt voksende verdensomspændende rutenet. Der åbnes fem ny passagerruter, de tilbudte fragttjenester udvides, og kapaciteten øges mellem en række destinationer og flyselskabets hub i Doha. Nyheden blev offentliggjort på én af verdens største rejsemesser, ITB Berlin.

Irak, Tanzania, Serbien og Burma indgår i planerne for udvidelsen og vil blive indfaset i løbet af et halvt år fra og med maj i år. Der tilbydes ny fragttjenester til Korea, Pakistan, Sydafrika og Oman, og kapaciteten på udvalgte passagerdestinationer i Europa, Mellemøsten, Afrika og Asien øges.

De to irakiske destinationer Erbil og Bagdad indvis i løbet af maj-juni. Selskabet lancerer desuden en ny destination i Tanzania, nærmere bestemt til Kilimanjaro. I Europa indvis til september en ny rute til den serbiske hovedstad Beograd, og til oktober genoptager selskabet beflyvningen af Rangoon i Burma efter fire års pause.

Fra og med den 25. marts vil Qatar Airways desuden øge frekvensen på nogle af sine eksisterende ruter. Blandt andet vil betjeningen af ruten Doha – Kuala Lumpur blive øget fra 14 til 17 ugentlige flyvninger. Ruten Doha – Jakarta øges med yderligere tre til i alt 10 ugentlige flyvninger. Endelig indføres der en femte daglig afgang på ruten Doha – London.

I Mellemøsten øges kapaciteten med yderligere 13 flyvninger på Kuwait samt yderligere syv flyvninger på Muskat. Abu Dhabi får én yderligere ugentlig flyvning og op til seks daglige afgange.

– Hensigten er at vise, hvor vigtigt det er for os at kunne tilbyde vores kunder flere valgmuligheder, øget fleksibilitet og flere alternativer. Vi indsætter både fragt- og passagertrafik på ny, utilstrækkeligt betjente destinationer, hvor vi har identificeret et mærkbart behov for ekstra flykapacitet. I år får Qatar Airways et nyt fly leveret hver 15. dag. Dem skal vi nok hurtigt finde anvendelse for, idet vi hele tiden undersøger ny muligheder, udtaler Akbar Al Baker, der er direktør for Qatar Airways.

Det femstjernede flyselskab Qatar Airways er af Skytrax World Airline Award 2011 kåret til verdens bedste flyselskab. Selskabet er desuden af den svenske Grand Travel Awards 2012 kåret til bedste interkontinentale flyselskab.

Qatar Airways når i 2013 op på en flåde bestående af 120 fly og et globalt rutenet bestående af 120 destinationer. Flyselskabet har mere end 200 fly i ordre til en værdi af mere end 40 milliarder USD og er én af kunderne til Airbus' superjumbo A380. Der er afgivet ordre på fem fly til levering i 2012, når den ny lufthavn Doha International åbnes. Find yderligere oplysninger på www.ndiaproject.com.

Billeder kan downloades fra denne adresse:
Brugernavn: qrcomms
Adgangskode: O4Au2006

For yderligere oplysninger:
Günter Saurwein, country manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf. +46 8 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, projektleder Qatar Airways, tlf.: +46 73 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, senior advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69