QATAR AIRWAYS BJUDER PÅ CHAMPAGNE I ECONOMY CLASS

Stockholm, 14 november 2012

När många flygbolag tar bort sitt fokus från mat och vin ombord förstärker Qatar Airways istället sin femstjärniga service och erbjuder från och med november champagne i alla klasser, inklusive Economy Class.

Champagnen som serveras i Economy Class, Jacquart’s Brut Mosaique, har klassiska smaker av grönt äpple och en lätt rostad karaktär.

Det är viktigt för Qatar Airways att erbjuda alla passagerare fler valmöjligheter. Passagerarna i Business Class kan välja en Billcart Salmon Brut på flighten från Stockholm och en Champagne Lanson 1999 Gold Label på vägen tillbaka. Qatar Airways har även vissa rutter med First Class och här serveras champagnen Krug, Grand Cuvee. Bollinger Rosé serveras i båda klasserna.

Enligt Qatar Airways är vin- och champagnelistan viktig för att kunna leverera en femstjärnig upplevelse för passagerarna. En längre och mer varierad vinlista introducerades därför ombord i oktober 2012. Vinlistan omfattar en stor variation av prisbelönta viner i världsklass och kunderna får dessutom hjälp att välja viner tack vare omfattande information om varje vin.

– Qatar Airways fortsätter att utmana och leda flygindustrin genom att förstärka olika serviceelement inom branschen idag. Vi flyttar hela tiden gränsen framåt vad gäller lyx och komfort, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

Qatar Airways har starkt fokus på mat och dryck ombord. Nyligen introducerades en ny meny i Business Class, skapad av fyra av världens mest kända kockar – Chef Nobu Matsuhisa, Chef Tom Aikens, Chef Ramzi Choueiri och Chef Vineet Bhatia.

Qatar Airways har dagliga flygningar från Stockholm och Köpenhamn till Doha, samt avgångar fem gånger i veckan från Oslo till Doha. Från och med januari 2013 introduceras även dagliga flygningar från Oslo. Från Doha erbjuds bekväma anslutningar till destinationer i Mellanöstern, Afrika, Asien och Australien. Bolaget har en flotta på 111 flygplan och flyger till 120 destinationer över hela världen.

Sedan början av 2012 har bolaget introducerat tio nya destinationer – Baku (Azerbajdzjan), Tbilisi (Georgien), Zagreb (Kroatien), Kigali (Rwanda), Erbil och Bagdad (Irak), Perth (Australien), Kilimanjaro (Tanzania), Rangoon (Burma) och Maputo (Mozamibique).

Under de kommande månaderna kommer Qatar Airways att introducera linjer till Belgrad, Serbien (20 november), Warszawa, Polen (5 december), Gassim, Saudiarabien (7 januari 2013), Najaf, Irak (23 januari), Phnom Penh, Kambodja (20 februari), Chicago, USA (10 april) samt Salalah, Oman (22 maj).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworld group. För mer information, se
www.qatarairways.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69