QATAR AIRWAYS BLIR FC BARCELONAS NYA GLOBALA HUVUDSPONSOR

Flygbolagets logotyp klär matchtröjor från säsongsstarten 2013/14

Stockholm, 6 mars 2013

Qatar Airways kommer att ingå ett strategiskt partnerskap med fotbollsklubben FC Barcelona. Det treåriga avtalet träder i kraft den 1 juli 2013 och det är första gången flygbolaget har inlett ett sponsoravtal med en av de stora fotbollsklubbarna.

– Det kommer att bli ett unikt samarbete mellan världens bästa fotbollsklubb och det bästa flygbolaget i världen. FC Barcelona är en klubb som står för passion, stolthet, arv och kultur. Detta är värden som även är grundläggande för Qatar Airways. Idrott är en viktig pelare i vår tillväxtstrategi. Den ligger helt i linje med Qatars ledare Emiren, Hans Höghet Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thanis långsiktiga vision att utveckla idrotten som ett grundläggande element i vårt lands utveckling. Qatar Airways har aktivt utvecklat sin strategi inom sport och FC Barcelona är ett tydligt exempel på denna strategi, sade Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

FC Barcelona, den regerande mästaren i spanska ligan och tidigare Champions league-vinnare, grundades för över 100 år sedan. Barca är en av världens rikaste klubbar och huserar några av världens bästa fotbollsspelare, bland annat argentinaren Lionel Messi som utsetts till världens bästa spelare.

– Vi delar många saker med Qatar Airways, bland annat viljan att vara bäst. Detta sponsringsavtal kommer att ge många fördelar, inte bara för klubben utan även för vår stad och vårt land, säger Sandro Rosell, Club President för FC Barcelona.

Qatar Airways har funnits i Spanien i över sju år och flyger nu dit 17 gånger per vecka. Flygbolaget har idag en modern flotta på 121 flygplan och flyger till 125 viktiga affärs- och turistdestinationer över hela världen. Inom kort öppnar bolaget även linjer till Chicago (USA) och Salalah (Oman).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se
www.qatarairways.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
IngemarÅkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69