Qatar Airways börjar flyga passagerare till Thailand

Flygbolaget är ett av endast sex internationella flygbolag som är godkända för att flyga kvalificerade passagerare till Thailand fram till den 31 oktober 2020*

BANGKOK, Thailand - Qatar Airways meddelar att de börjar flyga passagerare till Bangkok från och med den 1 oktober 2020 till och med den 31 oktober 2020*. Flygbolag har varit begränsade till att bara transportera passagerare på utgående flyg från Thailand, men nu blir flygbolaget ett av endast sex internationella flygbolag godkända för att flyga passagerare även på inkommande flyg till Thailand. Qatar Airways kommer, under den begränsade perioden, att erbjuda 14 flygningar per vecka till och från Bangkok. De villkorade resebegränsningar som tillkännagivits av myndigheterna i Thailand kommer att tillåta följande kategorier av passagerare:

• Thailändska medborgare

• Särskilt undantagna personer (tillåtna eller inbjudna av Thailands premiärminister)

• Diplomater och tjänstemän på internationella organisationer

• Familjer med thailändska medborgare

• Icke thailändska medborgare (innehavare av ett uppehållstillstånd)

• Innehavare av arbetstillstånd

• Studenter

• Utländska medborgare med inbokad medicinsk behandling

• Utländska medborgare med särskild överenskommelse

• Innehavare av viseringstyper som är icke-immigrationsvisum (affärsresenärer, förutsätter 6 månaders bankkontoutdrag) **

• Innehavare av ett särskilt turistvisum **

• Resenärer med Asia Pacific Economic Cooperation (APEC) Business Travel-kort (från länder med låg risk) **

• Utländska medborgare (60-dagars vistelse i Thailand, förutsätter 6 månaders bankkontoutdrag) **

Inkommande passagerare (förutom thailändska medborgare) måste uppvisa ett ”Fit to Fly Health Certificate” (Flyghälsointyg) och ett läkarintyg med ett laboratorieresultat som indikerar ett negativt COVID-19-test med hjälp av ett RT-PCR-test som utfärdats högst 72 timmar före avgång. Det är också obligatoriskt för alla passagerare att överlämna intyget om inträde (COE) vid incheckningen, gränskontrollen och hos hälsovårdsmyndigheterna vid ankomsten till Bangkok. Passagerare måste dessutom ha en bekräftad och självbetald bokning av ett statligt godkänt karantänshotell (ASQ) på ankomstdagen. Passagerare kan välja sitt ASQ från en lista över godkända hotell på hsscovid.com.

Passagerare kan göra sina bokningar på qatarairways.com eller via resebyråer. Passagerare som ska resa till Bangkok uppmanas att, innan bokning, kontrollera den senaste informationen via

- Qatar Airways har visat motståndskraft och engagemang i att hjälpa folk hem då de varit ett av de få flygbolag som fortsatt att flyga till Bangkok under hela COVID19-perioden. Vi är glada över att få tillstånd att transportera kvalificerade passagerare till Thailand nu när landet börjar lätta på inresebegränsningarna och tillåter fler kategorier av passagerare. Vi ser också fram emot att återuppbygga globala anslutningar samtidigt som vi stöder återhämtningen av handels- och turistindustrin i Thailand, säger Justin Kestel, Qatar Airways landschef för Singapore, Myanmar & Thailand.

* Förlängning av operativa datum kräver ytterligare godkännande

** Med förbehåll för godkännande av thailändska myndigheter

Taggar:

Snabbfakta