• Qatar Airways/

Qatar Airways data påvisar säkerheten för flygresor då fler än 99,988% av flygbolagets passagerare reser COVID-19-fritt

Sedan februari 2020 har bara 582 positiva fall rapporterats i fler än 4,6 miljoner passagerarsektorer som drivs av Qatar Airways

Flygbolaget rapporterar extremt lågt antal ärenden ombord med fler än 37 000 COVID-19-fria flygningar sedan februari 2020

DOHA, Qatar - Qatar Airways rapporterar extremt få antal COVID-19-fall ombord på sina flygplan efter att, sedan februari 2020, ha drivit mer än 4,6 miljoner passagerarsektorer och över 33 miljarder passagerarkilometer på mer än 37 000 COVID-19-fria flygningar över hela världen.

Framgången med flygbolagets säkra COVID-19-övervaknings-, detekterings- och hygienprogram har resulterat i att mer än 99,988 procent av passagerarna reser COVID-19-fritt ombord och betydligt mindre än en procent av passagerarna har fått positiva testsvar efter en flygning med Qatar Airways.

Utöver detta har betydligt mindre än en procent (0,002%) av kabinpersonalen påverkats ombord utan några nya fall registrerade alltsedan flygbolaget införde sin fullständiga PPE-uniform under flygning i maj 2020. Lägg därtill införandet av ansiktsskydd för passagerare på alla flygningar.

Akbar Al Baker, Qatar Airways koncernchef: ”Den senaste statistiken är en tydlig indikation på att vi med rätt åtgärder såsom noggranna säkerhets-, hygien- och sociala distansförfaranden ombord på flygplatser och efterlevnad av lokala myndigheters test- och inträdeskrav eliminerar flygresor som en källa till oro. Från och med starten av COVID-19-pandemin har vi infört det strängaste virusövervaknings-, detekterings- och kabinhygienprogram som finns inom global luftfart. Som industri vill vi säkerställa återhämtning av kommersiell luftfart genom att låta passagerare känna sig säkra och skyddade, från avgång till ankomst, hos alla flygbolag.

Snabbfakta

Citat

Den senaste statistiken är en tydlig indikation på att vi med rätt åtgärder såsom noggranna säkerhets-, hygien- och sociala distansförfaranden ombord på flygplatser och efterlevnad av lokala myndigheters test- och inträdeskrav eliminerar flygresor som en källa till oro. Från och med starten av COVID-19-pandemin har vi infört det strängaste virusövervaknings-, detekterings- och kabinhygienprogram som finns inom global luftfart. Som industri vill vi säkerställa återhämtning av kommersiell luftfart genom att låta passagerare känna sig säkra och skyddade, från avgång till ankomst, hos alla flygbolag. Vårt riskbaserade tillvägagångssätt har sett oss vidta ett antal ytterligare åtgärder, såsom införandet av PCR-testning för passagerare som avgår från” högriskländer ”och, där det är mökligt, användningen av de mest avancerade HEPA-luftfiltreringssystemen ombord på våra flygplan. Detta är ett tillägg till den senaste introduktionen av Honeywells Ultraviolet Cabin System, som drivs av Qatar Aviation Services - ett ytterligare steg i rengöringen av våra flygplan och ännu mer bevis för Qatar Airways åtagande att förbättra säkerhetspraxis. Vi har också gjort allt för att skydda vår besättning och anställda från exponering av smitta med specialutbildning om infektionsförebyggande och införande av fullständig PPE-uniform för att helt eliminera denna risk.  Som ett resultat av dessa viktiga åtgärder kan vi rapportera att 99,988 procent av de mer än 4,6 miljoner passagerarsektorerna har varit COVID-19-fria ombord på våra flygplan sedan februari 2020. Dessutom har betydligt mindre än en procent, av Qatar Airways mer än 37 000 flygningar, bekräftats transporterat en infekterad passagerare. Med tanke på det extremt låga antalet fall ombord på flyg och den ännu lägre risken för smitta (en nyligen genomförd IATA-studie visade att 1 av 27 miljoner resenärer hade fått COVID-19 ombord på ett flyg) kan passagerare resa med sinnesro och vetskapen om att flygning fortsätter att vara den säkraste formen av resor. Även om dessa siffror kan vara låga kommer vi att fortsätta att noggrant övervaka den globala utvecklingen i kampen för att kontrollera spridningen av COVID-19, liksom att arbeta nära de lokala hälsovårdsmyndigheterna för att stödja spårningsaktiviteter när ett positivt fall bekräftas och där de har rest med oss ​​inom inkubationsperiodens tidsintervall. Som bransch måste vi vara vaksamma och undvika all självbelåtenhet, men se till att vi har starka säkerhetsförfaranden för att skapa förtroende för passagerare om de reser hem, besöker vänner och familj eller åker på en fritidsresa.
Akbar Al Baker, Qatar Airways koncernchef