QATAR AIRWAYS DREAMLINER FLYGER IGEN

Stockholm, 2 maj 2013

Den 1 maj återupptog Qatar Airways sina flygningar med Boeing 787 Dreamliner efter FAA:s (Federal Aviation Administration) världsomspännande flygförbud. Flygbolagets Boeing 787 kommer till att börja med att flygas dagligen mellan Doha och Dubai.

Qatar Airways CEO Akbar Al Baker var den första passageraren att gå ombord i sällskap av Boeings chef i Mellanöstern, Jeffrey Johnson, samt en stor mediadelegation.

– Jag har alltid sagt att jag skulle vara den första att flyga med Qatar Airways 787 när den åter tas i bruk, och jag är glad att våra Dreamliners flyger igen så att vi kan ge våra passagerare den oöverträffade nivån av service och komfort som Dreamlinern erbjuder, sade Akbar Al Baker.

– Efter ett bakslag, som inte bara påverkat vår egen verksamhet utan även andra flygbolag över hela världen, ser vi fram emot att nu introducera Dreamlinern på andra viktiga destinationer under de kommande veckorna. Jag har alltid hyllat Dreamlinern som ett state-of-the-art flygplan som kommer att förändra människors sätt att resa och jag är glad över att jag fick vara ombord under vår första flygning. Under tiden där våra Dreamliners har stått på marken har vi arbetat nära Boeing för att övervaka situationen. Säkerhet har alltid varit högsta prioritet för Qatar Airways och jag har fullt förtroende för säkerheten och tryggheten för detta flygplan,fortsatte Al Baker.

Qatar Airways flyger idag med en modern flotta på 123 flygplan till 126 viktiga affärs- och turistdestinationer i Mellanöstern, Afrika, Asien och Stillahavsområdet, Europa, Nordamerika och Sydamerika. Inom kort öppnar bolaget även linjer till Salalah (Oman), Basra (Irak), Sulaumaniyah (Irak) och Chengdu (Kina).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se
www.qatarairways.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
IngemarÅkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69