QATAR AIRWAYS FIRAR FEM ÅR I SVERIGE

Flygbolaget fortsätter att öka sin kapacitet på den skandinaviska marknaden

Stockholm, 26 november 2012

För fem år sedan i morgon, den 27 november, landade Qatar Airways för första gången på svensk mark och inledde därmed sin närvaro på den skandinaviska marknaden. Bolaget är det enda femstjärniga flygbolag som flyger på Arlanda. Femårsdagen firas med fantastiska priser till fem populära destinationer i Mellanöstern. Exempelvis kan biljetter bokas till Dubai från 3 445 kronor. Dessa biljetter kan endast bokas i morgon.

I somras utsågs flygbolaget till världens bästa flygbolag för andra året i rad i Skytrax årliga passagerarundersökning. Sedan introduktionen av flyglinjen mellan Stockholm och Doha har antalet passagerare ökat stadigt, och i dag erbjuder Qatar Airways dagliga flyg från Stockholm. Utöver Stockholm flyger bolaget även med dagliga flyg från Köpenhamn, samt fem dagar i veckan från Oslo. Från och med den 1 januari 2013 introduceras dagliga avgångar från Oslo.

Stockholm-Doha trafikeras av en wide-body Airbus A330 med 24 sittplatser i Business Class och upp till 236 platser i Economy Class.

I ryggstöden finns TV-skärmar (både i Business Class och i Economy Class) med den senaste interaktiva underhållningen, bland annat 700 filmer/musik on demand.

– Vår verksamhet i Stockholm har vuxit stadigt under de fem år vi har funnits på den här marknaden. Qatar Airways mål är att alltid kunna erbjuda våra kunder fler valmöjligheter och större flexibilitet, och vi vill i samband med vårt femårsjubileum passa på att tacka våra passagerare för deras stöd, lojalitet och uppskattning av våra femstjärniga tjänster och produkter, säger Günter Saurwein, Qatar Airways Nordenchef.

Flygbolaget fortsätter att utöka sitt utbud av produkter och tjänster för sina passagerare. Nyligen presenterade bolaget en ny meny ombordför Business Class-passagerare. Dessa menyer har tagits fram exklusivt för flygbolaget av några av världens berömda Michelin-kockar; Nobu från Japan, Ramzi från Libanon, Aikens från Storbritannien och Bhatia från Indien. Nu serverar Qatar Airways även gratis champagne till passagerare i alla klasser ombord, inklusive Economy Class. I november levererades dessutom flygbolagets första Boeing 787 Dreamliner, vilken inledningsvis trafikerar linjen mellan Doha och Dubai. Totalt har Qatar Airways beställt 60 Dreamliners av Boeing.

Qatar Airways har vuxit kraftigt sedan bolaget startade sin verksamhet för 15 år sedan och har i dag en modern flotta bestående av 114 flygplan som trafikerar 118 viktiga affärs- och semesterdestinationer i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien och Stillahavsområdet, Nordamerika och Sydamerika.

Under 2012 har Qatar Airways introducerat nya linjer till Baku (Azerbajdzjan), Tbilisi (Georgien), Kigali (Rwanda), Zagreb (Kroatien), Erbil och Bagdad (Irak), Perth (Australien), Kilimanjaro (Tanzania), Rangoon (Burma), Maputo (Moçambique) samt Belgrad (Serbien).

Under de kommande månaderna kommer Qatar Airways även att introducera nya flyglinjer till bland annat Warszawa, Polen (5 december), Gassim, Saudiarabien (7 januari 2013) och Chicago, USA (10 april 2013), Salalah, Oman (22 maj 2013).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011 och 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. I oktober blev flygbolaget, som det första av de stora Mellanösternbolagen, inbjudet att bli medlemmar i en global flygallians, oneworldgroup. För mer information, se
www.qatarairways.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
IngemarÅkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69