QATAR AIRWAYS FLYGER VÄRLDENS FÖRSTA A350 TILL FRANKFURT FRÅN JANUARI 2015

21 oktober 2014

Doha, Qatar – Qatar Airways allra första A350 kommer att trafikera rutten Frankfurt - Doha. Flygbolaget blir det första i världen med att flyga det efterlängtade och omtalade flygplanet från Airbus.

Det första flygplanet levereras vid slutet av året och kommer sedan att trafikera Frankfurt dagligen från mitten av januari 2015.

Qatar Airways flyger två gånger dagligen mellan Frankfurt och Doha. Det nya A350-planet kommer inledningsvis att trafikera flighten QR067/068, för att kort därefter även trafikera QR069/070.

Qatar Airways A350 har totalt 283 platser varav 36 platser i Business Class och 247 platser i Economy Class. Flygbolaget har beställt 80 stycken A350, varav åtta beräknas vara i trafik före slutet av 2015.

– Det här året har verkligen varit ”Flottans år” för Qatar Airways. Vi har fått visa våra passagerare hur viktigt det är med kvalitet och bekvämlighet ombord genom att erbjuda dem den ledande tekniken som finns tillgänglig i flygindustrin idag. Vi ser fram emot att introducera vårt första A350-plan på rutten mellan Doha och Frankfurt, för att snart även kunna flyga detta fantastiska flygplan till många andra destinationer i vårt omfattande nätverk, säger Akbar Al Baker, Group CEO på Qatar Airways.

Innan årets slut kommer Qatar Airways nätverk nå 146 destinationer. Den 26 oktober öppnar linjen till Djibouti (Djibouti) och den 4 december öppnar linjen till Asmara (Eritrea). Bolaget flyger för närvarande till 144 affärs- och turistdestinationer i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien, Australien, Nord- och Sydamerika. I september levererades bolagets första A380, vilken för närvarande trafikerar linjen mellan Doha och London.

För bilder:

Om Qatar Airways:
Qatar Airways blev prisade med tre utmärkelser vid det årliga Skytrax World Airline Awards 2014; Världens Bästa Business Class, Världens Bästa Business Class Lounge och för tredje året i rad, Världens Bästa Service i Mellanöstern. Bolaget blev även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Award 2011, 2012 och 2013. Qatar Airways mottog den prestigefulla utmärkelsen ’Airline of the Year’ av Skytrax 2011 och 2012.

Qatar Airways har en beställning på mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Qatar Airways är, som det enda stora flygbolag från Mellanöstern, medlem i oneworld, vilket ger dess kunder tillgång till nästan tusen flygplatser i fler än 150 länder med 14 000 dagliga avgångar.

För mer information:
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: +46 73 408 99 36