QATAR AIRWAYS INVIGER LINJEN TILL PERTH

Destinationen blir flygbolagets andra i Australien

6 juli 2012

Qatar Airways har nu invigt sin nya destination i Australien, linjen till Perth. Den nya linjen har tre avgångar per vecka från och till Qatar Airways hubb i Doha. Det blir den andra destinationen i Australien efter Melbourne och flygbolagets 117:e destination.

– Perth är en viktig stad som har en enorm potential och tillväxt, både som turistdestination men också som navet i Australiens gruv- och prospekteringsindustri, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

– Det har aldrig funnits bättre tillfälle att expandera i Australien än nu. Den australiska dollarn är stark och både affärsresenärer och turister från hela världen söker enklare och snabbare sätt att träffas och göra affärer. Qatar Airways har som strategi att öppna upp underetablerade marknader med dåliga internationella flygförbindelser och som har stor marknadspotential. Perth är ett bra exempel på detta. Under 2012 kommer vi att fortsätta expansionen av underetablerade destinationer, säger Akbar Al Baker.

Perth blir den 117:e destinationen i Qatar Airways växande globala nät. Linjen till Perth trafikeras av en Boeing 777.

Från Sverige erbjuder Qatar Airways utmärkta förbindelser till Perth tre gånger i veckan via Doha. Från december utökas linjen till att erbjuda dagliga avgångar.

Under 2012 har bolaget börjat med nya rutter till Baku (Azerbajdzjan), Tbilisi (Georgien), Zagreb (Kroatien), Kigali (Rwanda), Erbil (Irak) och Bagdad (Irak). Inom kort öppnar bolaget linjer till Kilimanjaro (Tanzania), Mombasa (Kenya), Yangon (Myanmar) och Maputo (Mozamibique).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Den nya flygplatsen New Doha International Airport beräknas öppna i slutet av 2012. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69