• Qatar Airways/

Qatar Airways och Qatar National Tourism Council samarbetar som officiellt flygbolag och destinationssponsor till Världsturismorganisationens globala startup-tävling

DOHA, Qatar - Qatar Airways är glada att kunna meddela samarbetet med Qatar National Tourism Council (QNTC) med syftet att stödja en global startup-tävling i Doha - ett initiativ som leds av Världsturismorganisationen (UNWTO) för att sprida idéer mot att påskynda hållbara utvecklingsmål inom turistindustrin. Tävlingen riktar sig till globala entreprenörer vars idéer bidrar till att uppnå FN:s 17 globala mål för en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling genom toppmoderna metoder, styrningsstrukturer och sociala effekter, tekniska tillämpningar och andra innovationer. Från juli till oktober 2020 väljs framgångsrika sökande utifrån förutsättningar som innovativa mervärdeslösningar med potential till internationell skalbarhet. Finalen genomförs i Doha, Qatar i februari 2021 där finalisterna förses med flyg, transport och boende av Qatar Airways och QNTC.

Qatar Airways erkänner den viktiga roll som turistsektorn spelar för att positivt uppfylla samhällens ekonomiska potential och kulturella relevans. Qatar Airways koncernchef och QNTC:s generalsekreterare, Akbar Al Baker: ”Under dessa utmanande tider är det viktigt för nationer att tillhandahålla plattformar där företagare kan förverkliga innovativa idéer som överensstämmer med de nuvarande nödvändigheterna på den globala marknaden. Som ett företag, starkt format av turismen, är vi fast beslutna att spela vår roll när det gäller att stödja UNWTO i denna tävling och upprätthålla hållbarhet och innovation i centrum för den globala ekonomiska återhämtningen. Vi ser fram emot att välkomna dessa skarpsinnade entreprenörer till Doha med förväntan att de kan påskynda sin vision mot en hållbar framtid ”

Världsturismorganisationens generalsekreterare, Zurab Pololikashviki: ”Vi är fast beslutna att stärka vårt långvariga partnerskap med både Qatar Airways och Qatar National Tourism Council. Tack för att ni stöder tävlingen, målen för hållbar utveckling och de företagare som vill göra turismen säkrare, mer ansvarsfull och mer hållbar. COVID-19-pandemin har inneburit en oöverträffad belastning på turismen, men det har också förtydligat den viktiga roll som turismen spelar i alla delar av samhället. Vi berömmer Qatar Airways engagemang för att fortsätta att transportera passagerare säkert under hela denna tid och i den nya verkligheten som väntar oss alla. ”

Qatar Airways kommer aktivt att delta i tävlingsfinalen med en representant från flygbolaget som, i sin roll som jurymedlem, utvärderar de deltagande företagen i olika tävlingsfaser. UNWTO kommer att förorda de bästa idéerna till sina medlemsstater, anslutna medlemmar och investerare och ge vinnarna en unik nätverks- och matchningsmöjlighet.  Innovatörer uppmuntras att, före den 10 oktober 2020, ansöka via tävlingens webbplats: https://www.unwto.org/sdgs-global-startup-competition.

Det prisbelönta flygbolaget Qatar Airways utsågs till världens bästa flygbolag i World Airline Awards 2019. Det utsågs också till "Best Airline in the Middle East", "World’s Best Business Class” samt ”Best Business Class Seat” - ett erkännande av flybolagets banbrytande Business Class-upplevelse, Qsuite. Det är det enda flygbolaget som har tilldelats den eftertraktade titeln ”Skytrax Airline of the Year” fem gånger. HIA rankades nyligen som världens tredje bästa flygplats, bland 550 flygplatser, av Skytrax World Airport Awards 2020.

Qatar National Tourism Council’s uppdrag är att etablera Qatar på den globala kartan som en plats där kulturell äkthet möter modernitet och där människor i världen samlas för att uppleva unika erbjudanden inom kultur, sport, affärs- och familjeunderhållning. QNTC’s arbete styrs av Qatar National Tourism Sector Strategy (QNTSS), som strävar efter att diversifiera landets turismerbjudande och öka besökarnas spenderingar. Sedan QNTSS lanserades har Qatar välkomnat över 14 miljoner besökare. De ekonomiska konsekvenserna av turistsektorn i Qatar blir allt tydligare efter att regeringen, under 2017, utsåg turismen till en prioriterad sektor i strävan efter en mer varierad ekonomi och mer aktiv privat sektor.

Taggar:

Snabbfakta

Startup-tävlingen som upprättats av Världsturismorganisation (United Nations World Tourism Organization) syftar till att identifiera innovatörer med fokus på hållbarhet Tävlingseventet äger rum i Doha i februari 2021, och Qatar Airways och Qatar National Tourism Council förser finalister med flyg, transport och boende

Citat

Akbar Al Baker, Qatar Airways koncernchef och QNTC:s generalsekreterare