QATAR AIRWAYS PREMIUM TERMINAL I DOHA VINNER FLYGPLATSPRIS FÖR VÄRLDENS BÄSTA PREMIUMSERVICE

Qatar Airways-ägda Oryx Rotana bästa flygplatshotell i Mellanöstern.

Rankat som nummer tio i världen.

Stockholm, 24 april 2012

Qatar Airways har hedrats med två stora utmärkelser vid den årliga Skytrax 2012 World Airport Awards. För andra året i rad har terminalen för första- och businessklasspassagerare, Premium Terminal på Doha International Airport, utsetts till världens bästa flygplats för premiumservice. Förstaplatsen togs hem före tvåan Lufthansa First Class Lounge i Frankfurt och trean Thai Airways First Class i Bangkok.

Qatar Airways-ägda Oryx Rotana, det femstjärniga flygplatshotellet på Doha International Airport, har vunnit pris som bästa flygplatshotell i Mellanöstern. Hotellet har dessutom blivit rankat som det tionde bästa flygplatshotellet i världen.

Premium Terminal är en favorit bland premiumpassagerare från Skandinavien och hela världen. Terminalen öppnades 2006 exklusivt för Qatar Airways första- och businessklasspassagerare och är känt för sina fina restauranger, sitt lyxiga spa samt sina stora utrymmen för t ex möten och videokonferenser.

Qatar Airways verkställande direktör Akbar Al Baker är mycket stolt över att Qatar Airways-koncernen vunnit dessa två viktiga priser.

– Vi är oerhört stolta över vår Premium Terminal, den första i sitt slag i världen där våra första- och businessklasspassagerare exklusivt kan checka in, handla tax free och njuta av bra restauranger. Vi får ofta positiva kommentarer av våra passagerare vad gäller den unika upplevelsen på terminalen. Vårt fokus är att alltid erbjuda den bästa femstjärniga servicen både i luften och på marken. Resenärens erfarenheter av resan börjar redan på flygplatsen och det är oerhört viktigt att flygbolagen och flygplatserna då levererar vad passagerarna förväntar sig, säger Akbar Al Baker.

Al Baker lade även till att Oryx Rotana är en stor tillgång för Qatar Airways. Hotellet är flygbolagets första satsning på hotellverksamhet.

– Vi gratulerar Doha International Airport och Qatar Airways till den fantastiska prestationen att vinna priset för bästa flygplats för premiumservice. Qatar Airways Premium Terminal är en unik anläggning i världen, oöverträffad när det gäller exklusivitet. När den nya Doha International Airport öppnas i slutet av 2012 kommer vi med intresse att följa kvaliteten på dess produkter och tjänster, säger Edward Plaisted, Skytrax ordförande.

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Den nya flygplatsen New Doha International Airport beräknas öppna i slutet av 2012. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69