QATAR AIRWAYS TILLKÄNNAGER FEM NYA INTERNATIONELLA FLYGLINJER

Lanserar Erbil och Bagdad i Irak, Kilimanjaro i Tanzania och Belgrad i Serbien

Återvänder till Rangoon, Burma efter fyra års frånvaro

Berlin, 08 mars 2012

Qatar Airways tillkännagav igår ytterligare planer för att expandera sitt snabbväxande globala nätverk. Fem nya passagerarrutter invigs, fler frakttjänster kommer att erbjudas och kapaciteten ökar till ett antal destinationer från flygbolagets hubb i Doha. Nyheten annonserades under en av världens största resemässor, ITB Berlin.

Irak, Tanzania, Serbien och Burma ingår i expansionsplanerna och kommer att introduceras under en halvårsperiod, vilken inleds redan i maj. Nya frakttjänster kommer att erbjudas till Korea, Pakistan, Sydafrika och Oman, och kapaciteten till vissa passagerardestinationer i Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien kommer att öka.

Två destinationer, Erbil och Bagdad, invigs i Irak under maj och juni. Bolaget introducerar även en andra destination i Tanzania, till Kilimanjaro. I Europa invigs under september en ny linje till Serbiens huvudstad Belgrad, och under oktober återvänder bolaget även till Rangoon i Burma efter fyra års frånvaro.

Qatar Airways kommer även från och med den 25 mars att utöka frekvensen på vissa existerande rutter. Bland annat kommer Kuala Lumpur att utöka från 14 till 17 flygningar per vecka till Doha. Linjen mellan Doha och Jakarta kommer att utökas med ytterligare tre flygningar och gå upp till totalt 10 per vecka. En femte daglig flight kommer dessutom att invigas mellan Doha och London.

I Mellanöstern utökas kapaciteten med ytterligare 13 flygningar till Kuwait samt ytterligare sju flygningar till Muscat. Abu Dhabi kommer att få ytterligare en flygning per vecka och gå upp till sex flygningar om dagen.

– Vi vill med detta visa vikten av att kunna erbjuda våra kunder fler valmöjligheter, ökad flexibilitet och fler alternativ. Vi går in med både frakt- och passagerartrafik på nya, underetablerade marknader där vi ser ett tydligt behov av extra flygkapacitet. I år kommer Qatar Airways att få ett nytt flygplan levererat var femtonde dag. Dessa vill vi snabbt få användning av och vi tittar därför fortsatt på nya möjligheter, säger Akbar Al Baker, VD för Qatar Airways.

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 200 flygplan till ett värde av över 40 miljarder US-dollar och är en av kunderna till Airbus A380 super jumbo. Fem är beställda och är beräknade för leverans 2012 när nya flygplatsen Doha International öppnas. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69