• Qatar Airways/

QATAR AIRWAYS UTSETT TILL ÅRETS BÄSTA FLYGBOLAG FÖR ANDRA ÅRET I RAD VID SKYTRAX WORLD AIRLINE AWARD 2012

Qatar Airways vann i går priset för Årets Bästa Flygbolag för andra året i rad vid den prestigefyllda Skytrax World Airline Awards 2012 som gick av stapeln under Farnborough Air Show i Storbritannien.

Qatar Airways vann även pris för Bästa Flygbolag i Mellanöstern för sjunde året i rad samt priset för den mest serviceinriktade personalen av flygbolagen i Mellanöstern (
Best For Airline Staff Service In Middle East).

Priset röstas fram av branschens viktigaste publik - kunderna. Över 18 miljoner passagerare från 100 nationaliteter världen över röstar varje år i Skytrax undersökning. Skytrax World Airline Awards är erkänt som den enda oberoende passageraromröstningen kring flygbolagens service och standard.

– Detta är ett fantastiskt betyg till alla anställda på Qatar Airways som har ett fantastiskt engagemang för sitt arbete, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

– Jag är mycket stolt över det förtroende vi fått av de som reser med oss. När vi startade upp Qatar Airways för 15 år sedan satte vi upp som mål att bli världens bästa flygbolag. Förra året uppnådde vi det och vi har i år lyckats behålla utmärkelsen trots mycket hård konkurrens, säger Akbar Al Baker.

– Att vinna ”Airline of the Year” för andra året i rad är en prestation för Qatar Airways, och ett tydligt erkännande för Qatar Airways ledning och personal, säger Edward Plaisted, VD för Skytrax.

– Efter att ha börjat flyga på Stockholm 2007, Köpenhamn 2010 och Oslo 2011 är vi nu väletablerade i Skandinaven. Som svar på kundernas positiva feedback har vi kontinuerligt uppgraderat produkten på alla skandinaviska marknader med vår senaste Airbus A330. Vi erbjuder snabba anslutningar via Doha till Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika, säger Gunter Saurwein, Country manager Scandinavia, Finland & Baltic States.

Förutom branschens mest prestigefyllda pris vann även Akbar Al Baker tidigare i veckan pris för sitt strategiska ledarskap på Airline Strategy Awards i London. Han tilldelades priset för sitt framgångsrika arbete med att utveckla Qatar Airways från en litet flygbolag till ett stort globalt nätverk.

Under 2012 har bolaget börjat med nya rutter till Baku (Azerbajdzjan), Tbilisi (Georgien), Zagreb (Kroatien), Kigali (Rwanda), Erbil (Irak) och Bagdad (Irak) och Perth (Australien). Inom kort öppnar bolaget linjer till Kilimanjaro (Tanzania), Mombasa (Kenya), Yangon (Myanmar), Maputo (Mozamibique) .

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.
Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Den nya flygplatsen New Doha International Airport beräknas öppna i slutet av 2012. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösebord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69