QATAR AIRWAYS VISAR NYA FUTURISTISKA STOLAR UNDER ITB BERLIN

Debut för stolar i businessklass och ekonomiklass

Lanseras ombord på nya Boeing 787 under sommaren

Berlin, 08 mars 2012

Qatar Airways presenterade igår sina nya flygstolar för businessklass och ekonomiklass under en av världens största resemässor, ITB Berlin. Stolarna kommer att finnas i bolagets nya Boeing 787 som kommer att ingå i flottan från och med i sommar.

Flygstolarna har utformats exklusivt för Qatar Airways och kommer att ge passagerarna en helt ny flygupplevelse i båda klasserna ombord. I businessklass erbjuds en 1-2-1-konfiguration, där varje passagerare garanteras en gångplats – precis som i andra flygbolags förstaklasskabin. Stolarna blir enkelt en skön säng för den som vill sova. I varje flygstol finns dessutom prisbelönta pekskärmar som enkelt navigeras genom ett interaktivt system med mer än 1000 filmer, TV-program, musik och spelunderhållning. Precis som på en smartphone.

I ekonomiklass erbjuds en 3-3-3-konfiguration. Stolarna är även där de senaste inom design och teknik för att kunna erbjuda bästa komfort och personliga utrymme. Varje stol är försedd med en 10,6-tums TV i ryggstödet framför och erbjuder således passagerarna optimal visning av ett brett spektrum av underhållning under flygningen.

– När vi nu snart tar emot våra första Boeing 787 är vi glada över att kunna presentera en helt ny upplevelse för våra passagerare med våra nya stolar, som kommer att finnas ombord på världens nyaste flygplan. Utrymme, komfort och att kunna ge våra passagerare den bästa underhållningen ombord är viktiga inslag i vår nya Boeing 787, och vi arbetar hårt för att ge våra passagerare valuta för pengarna och en stor reseupplevelse, säger Akbar Al Baker, VD för Qatar Airways.

Qatar Airways är det första flygbolaget i Mellanöstern som lagt beställning på de nya Boeing 787. En beställning på 60 flygplan ligger fast. Under 2012 levereras de första fem flygplanen, vilka kommer att sättas in på rutten Doha-London.

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2011. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 200 flygplan till ett värde av över 40 miljarder US-dollar och är en av kunderna till Airbus A380 super jumbo. Fem är beställda och är beräknade för leverans 2012 när nya flygplatsen Doha International öppnas. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69