VÄRLDSBERÖMDA KOCKAR SKAPAR MENY FÖR QATAR AIRWAYS

Nobu, Bhatia, Ramzi & Aikens bjuder på kulinariska läckerheter från hela världen

Stockholm, 20 september 2012

De världskända kockarna Nobu Matsuhisa, Ramzi Choueiri, Vineet Bhatia och Tom Aikens har handplockats av Qatar Airways för att sätta en helt ny måltidsstandard ombord. "Qatar Airways Culinary World Meny" består av nya frestande kulinariska rätter som tillfredsställer flygbolagets kräsna resenärer. Det mycket berömda kockteamet består av kockar som har fått många framstående utmärkelser, inklusive flera Michelin-stjärnor. Flera är prisbelönta författare och kända från TV.

Chef Nobu från Japan bjuder på mat med en touch av asiatisk fusion, Chef Ramzi från Libanon gör rätter med influenser från mellanösternköket, Mumbai-födda Chef Vineet är känd för sin unika blandning av exotisk indisk mat och Chef Aikens från Storbritannien erbjuder sin egen variation av europeiska kulinariska rätter.

– Qatar Airways fortsätter att utmana och leda flygindustrin genom att förbättra servicenivån och tänja på gränserna för äkta lyx och komfort. Vår introduktion av nya Boeing 787 Dreamliner, ett av världens mest avancerade flygplan, erbjuder våra resenärer en helt ny flygupplevelse. Vår nya kulinariska meny blir ytterligare en unik del av denna upplevelse, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.

– Som globalt flygbolag vet vi att våra resenärer njuter av att utforska nya smaker och kök. Därför har vi rest runt i världen och samlat ett team av kulinariska experter som kan erbjuda våra passagerare den bästa matupplevelsen i luften, säger Al Baker, själv en beundrare av mat från olika delar av världen.

Chef Nobu Matsuhisa, kulinarisk ikon och känd för att under 30 år ha blandat det japanska köket med sydamerikanska ingredienser, har idag 28 restauranger i 25 länder och har fått två Michelin-stjärnor. Nobu förklarar filosofin bakom sin mat:

– Jag vill att de som testar mina rätter ska äta, le och skratta. För mig är detta lycka. Qatar Airways förstår min filosofi. Att arbeta med Qatar Airways är en spännande upplevelse och jag ser fram emot att min mat serveras ombord på ett 5-stjärnigt flygbolag som bryr sig om produkten och servicen. Måltiderna är en viktig del av flygupplevelsen och det är en spännande utmaning att få anpassa min mat till deras fantastiska flygplan.

De kända kockarna har inte bara tagit hänsyn till smaker, konsistens, uppläggning och dofter som krävs för en minnesvärd matupplevelse. De måste också tänka på hur smaklökarna förändras på 10 000 meters höjd samt vilka typer av måltider som är mest lämpade för långdistansflygningar.

Den nya gourmetmaten, som redan finns på utvalda flygningar, kommer att finnas tillgänglig för passagerarna på flygbolagets nya Boeing 787 Dreamliner som börjar flyga under de kommande månaderna.

Under 2012 har bolaget introducerat nya rutter till Baku (Azerbajdzjan), Tbilisi (Georgien), Zagreb (Kroatien), Kigali (Rwanda), Erbil och Bagdad (Irak), Perth (Australien) och Kilimanjaro (Tanzania). Inom kort öppnar bolaget linjer till Yangon (Myanmar), Maputo (Mozamibique) och Gassim (Saudiarabien).

Det femstjärniga flygbolaget Qatar Airways är rankat som världens bästa flygbolag enligt Skytrax World Airline Award 2012. Bolaget är även utsett till Bästa Flygbolag Interkontinentalt på svenska Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer 2013 att ha en flygplansflotta med 120 flygplan och ett globalt nätverk med 120 destinationer. Flygbolaget har beställt mer än 250 flygplan till ett värde av över 50 miljarder US-dollar. Bland annat ligger beställningar på Airbus A350, A320 och A380 super jumbo samt Boeing 787 och Boeing 777. Den nya flygplatsen New Doha International Airport beräknas öppna i slutet av 2012. För mer information besök www.ndiaproject.com.

FÖR BILDER VAR VÄNLIG BESÖK FÖLJANDE ADRESS:
Användarnamn: qrcomms
Lösenord: O4Au2006

För mer information:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69