Delårsrapport 1 - 2021

Översikt för koncernen

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter uppgick till: 9,3 (7,4) MSEK.
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,1 (0,3) MSEK med en rörelsemarginal om -1,5 (4,2)%.
Resultatet efter skatt uppgick till: -0,1 (0,2) MSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 2,6 (1,2) MSEK.

Väsentliga händelser under rapportperioden

Perioden 1 januari – 31 mars

Rörelsens intäkter ökar med 26 % jämfört med föregående år.

Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 6 271 TSEK, vilket är en ökning med 6 % jämfört med Q1 2020.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 67 %.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD har ordet

2021 har startat med fart och inte minst ett högt tryck inom vår Professional Services verksamhet (bl.a. från åtaganden och projekt som inleddes i slutet av förra året) och totala Q1 intäkter landar på 9 295 TSEK vilket är 3% ökning mot Q4 2020 och tillika 26% ökning mot Q1 2020. Kundlistan och abonnemangsintäkterna är ungefär samma (eller något högre) som i slutet av Q4 (6 271 TSEK under Q1 2021 jämfört med 6 220 TSEK under Q4 2020) och står för 67% av totala intäkter. Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) landar på 88 TSEK och kassaflödet för perioden uppgick till 3 997 TSEK (1 242 TSEK Q1 2020) och bolagets likvida medel per sista mars var 20 339 TSEK.

Tillväxttrenden inom DAM marknaden spås av oberoende analyshus fortsätta i många år framåt. QBNK har en bra position idag med många välkända och välrenommerade kunder. Vår plan är att fortsätta investera i vår produkt och leveransförmåga så att vi kan växa både med existerande kunder samt vinna nya kunder. Fokus och produktutveckling kommer vara nyckelkomponenter i den planen.DAM är vidare del av ett större ekosystem av system och lösningar och det är därför viktigt att kunna samverka och interagera med kringliggande system och bolag i ekosystemet. Vi har därför under Q1 2021 börjat att arbeta med kostnadseffektiva off-shore resurser/partners som kan leverera just kundunika integrationer och andra kundbehov/anpassningar utanför QBNKs kärnprodukt vilket också möjliggör för våra egna utvecklingsresurser att i en högre grad fokusera på utveckling av QBNKs kärnprodukt.

De månatliga abonnemangsintäkterna vid utgången av perioden uppgår till 2 123 TSEK.

Eftersom jag började på QBNK 1 April i år och detta är min första kvartalsrapport för QBNK tar jag tillfället att introducera mig själv. Jag har en bakgrund främst från SaaS (Software as a Service) marknaden. Jag ser en stor potential i QBNK och DAM marknaden (marknaden är stor, den växer och vi har en bra position). Jag är en sälj- och produktdriven person och för mig börjar det alltid med att bygga produkten och att ställa frågan till vem/vad man riktar sig. Ovanpå och efter det kommer sedan marknad, sälj, leverans och sist men inte minst pågående utbildning och support till existerande kunder. Jag ser fram emot att jobba på QBNK och att kommunicera med aktieägare bl.a. via kommande rapporter.

Stockholm den 21 April 2021.

Jacob PhilipsonVD QBNK Holding AB

Finansiell utveckling

Intäkter och kostnader

Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 mars 2021 uppgår till 6,3 (5,9) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 3,0 (1,5) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,0 (0,0) MSEK.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet (EBIT) för perioden 1 januari – 31 mars 2021 uppgår till -0,1 (0,3) MSEK.

Finansiell ställning och likviditet

Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars 2021 till 20 339 (11 170) TSEK. Soliditeten uppgick till 54 (40) %. Koncernens egna kapital uppgick till 13 852 (8 698) TSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden 1 januari – 31 mars 2021 till 2 611 (1 221) TSEK.

Aktiekapitalet uppgår till 877 608 SEK. Antalet utestående aktier är 7 313 400.

Investeringar

Koncernen har under perioden 1 januari – 31 mars 2021 inte investerat i anläggningstillgångar.

Aktier

Teckningsoptioner

Tidigare utgivna teckningsoptioner uppgår till motsvarande 800 000 stycken aktier med lösenkurs 10 kronor (april 2023).

Under första kvartalet har teckningsoptioner emitteras till dotterbolaget QBNK Company AB. Teckningsoptionerna motsvarar 517 877 stycken aktier med lösenkurs 13 kronor (nov 2025-jan 2026). Överlåtelse av teckningsoptionerna från dotterbolaget till VD Jacob Philipson har genomförts med en premie motsvarande teckningsoptionernas marknadsvärde.

Antal aktier efter full utspädning uppgår till 8 631 277 stycken.

Utestående antal aktier

Ingående antal 2021-01-01 7 313 400
Utgående antal 2021-03-31 7 313 400

DE 10 STÖRSTA ÄGARNA

Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 mars 2021.

Ägare

Antal aktier
Försäkringsbolaget Avanza Pension 1 668 416 st.
Fredrik Grevelius 884 257 st.
Ludvig Thureson  398 306 st.
Patrik Brummer 344 445 st.
Per Ekstrand 340 003 st.
Nordnet Pensionsförsäkring 339 746 st.
Ekstrand Corporate Advisors AB 295 058 st.
BK Julius Baer 292 562 st.
Gembox AB (Kjell Duveblad) 250 000 st.
Melphi Group AB (Jacob Philipson) 172 626 st.

Jacob Philipson, VD
jacob.philipson@qbank.se
www.qbankdam.com

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK är marknadsledande i Norden och växer snabbt på den amerikanska marknaden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com