Finskt universitet väljer QBank som DAM-plattform

QBank har blivit vald som DAM-plattform av ett finskt universitet för hantering av digitala tillgångar. QBank kommer att integreras med Finna, Finlands nationella söktjänst av arkiv hos bibliotek och museum.

Ett finskt Universitet har lagt en order på QBank med syfte att dela digitala bilder, filer och dokument med samtliga Universitet i Finland. Det innebär att QBank blir en central plattform för en rad lösningar och webbplatser. QBank kommer också att bli integrerat med Finna, ett centralt sökverktyg som knyter samman olika arkiv hos bibliotek och museum.

Detta avtal innebär att QBank får ytterligare fotfäste på den finska marknaden samt inom utbildningsvärlden. QBNK har tidigare aviserat samarbete med University of California och kommer att tillsammans delta på en internationell mässa i Finland den 9-11 juni för att diskutera teknik och hjälpmedel inom den globala forskningen.

Ordervärde på denna beställning är initialt 0,5 miljoner kronor.

Om Finna

Finna är en sökportal som samlar material från olika arkiv, bibliotek och museer. Finna ger användaren direkt tillgång till bilder, filmer och annat digitalt material. Innehållet utökas kontinuerligt. Mer information om Finna kan hittas på www.nationallibrary.fi