Statusuppdatering

Qiiwi Games lämnar härmed en statusuppdatering från bolaget med information kring bolagets arbete med befintliga och nya speltitlar samt övrig generell information.

VD Erik Dale Rundberg ger statusuppdatering:

”Sedan sommaren 2020 då vi slöt våra tre nya avtal inom affärsområdet ”Branded Games” för utveckling av spel under varumärkena Midsomer Murders, Kitchen Nightmares och MasterChef har vårt team arbetat fokuserat för att lyckas nå de målsättningar vi haft kring start av mjuklansering för dessa tre nya spel.

Ett av spelen, Midsomer Murders, har redan inlett mjuklansering och de återstående två, Kitchen Nightmares och MasterChef startar sina mjuklanseringar under sista delen av juni. Sedan vi slöt dessa nya avtal har Qiiwi de senaste 12 månaderna utvecklats till en mellanstor studio som numera huserar ca 55 passionerade medarbetare som dagligen levererar fantastiska spelupplevelser till vår kundbas och bidrar med innovation och vår förmåga att leverera toppklassiga spelprodukter framöver.

Jag är stolt över dessa tre nya spel som enligt mig själv verkligen håller en högre kvalitet än någon av våra tidigare produktioner och jag ser nu verkligen framemot att ta dessa tre speltitlar genom dess mjuklanseringar mot globala lanseringar de kommande månaderna.

Något som är viktigt att ha med sig är att vi med alla dessa tre spel står med minst lika starka och i flera fall betydligt starkare varumärken än tidigare lanseringar inom affärsområdet ”Branded Games”. Detta gör att vi har en unik marknadsföringsposition kring att verkligen lyckas nå ut betydligt bättre och till fler personer på ett kostnadseffektivt sätt än vid tidigare lanseringar. Vi arbetar även på ett nytt sätt numera kring att utnyttja de sociala uppbyggda nätverken som dessa världskända varumärken som vi samarbetar med kan bidra med gällande kundanskaffning till våra spel.

Vi får även en hel del frågor kring vårt M&A-arbete och när detta beräknas ge resultat. Kring detta kan nämnas att vi fortsatt arbetar intensivt med flera möjligheter men självklart är det väldigt svårt att säga tidsramar då dessa processer tar tid. En del av denna tid går åt till att säkerställa att potentiella förvärvsobjekt är av den kaliber och kvalitet som krävs för att de ska vara meningsfulla förvärv för Qiiwi.

Vi befinner oss just nu i ett väldigt spännande skede för Qiiwi Games med tre spel inom kort ute i mjuklansering under världskända varumärken som vi arbetat med sedan sommaren 2020 där vi ser en väldigt stor potential för att skapa nya kraftiga intäktsströmmar för bolaget.

Vi har även valt att sammanställa en kort statusuppdatering per speltitel och pågående interna projekt enligt nedan för att ge en överskådlig syn kring vad som sker med respektive speltitel i bolagets portfölj.

Vi tackar för ert fortsatta förtroende, och ser fram emot en spännande framtid tillsammans i Qiiwi Games.”

Affärsområdet ”Branded Games”

Ny speltitel: Midsomer Murders: Words, Crime & Mysteries (Word)

Midsomer Murdersär Storbritanniens ledande dramaexport och serien har setts i över 200 territorier över hela världen via distribution av All3Media International. Serien är baserad på de populära böckerna om kriminalkommissarie Barnaby från den hyllade författaren Caroline Graham. Serien är nu inne i sin 22:a säsong från Bentley Productions och sänds via ITV i Storbritannien. Serien var ursprungligen anpassad för TV av Anthony Horowitz.

I Qiiwi Games nya ordspel Midsomer Murders: Words, Crime & Mystery får spelaren följa med Elizabeth Barnaby som är kriminalkommissarie John Barnabys systerdotter och ett talangfullt nytt tillskott till poliskåren i Midsomer. Spelaren hjälper Elizabeth att sätta sina detektivfärdigheter på prov genom att slutföra minispel och korsord. Med hjälp av Elizabeth och hennes fyrbenta vän Paddy kan spelare förhöra lömska misstänkta, upptäcka dolda ledtrådar och klara upp historien bakom olika brott.

Speltiteln inledde sin mjuklansering den 17 maj 2021 i Kanada, Sverige och Nederländerna och Qiiwi arbetar nu med speltiteln systematiskt i olika faser för att kvalitetssäkra speltitelns funktionalitet, kvarhållningsgrad/retention och intäkt per daglig aktiv spelare samtidigt som mer innehåll skapas. Målsättningen är att speltiteln skall starta en utvidgad global lansering senare i år.

Ny speltitel: Kitchen Nightmares: Match & Renovate (Match-3)

Kitchen Nightmares är en amerikansk realityserie där en kock är inbjuden av ägarna till en restaurang med målsättningen att förvandla den från att vara en katastrof till en lönsam och fungerande verksamhet.

Ursprungsserien sändes i sex säsonger på Channel 4 i Storbritannien och har sålts till USA, Japan, Australien, Brasilien samt till merparten av länderna i Europa varav några är Nederländerna, Polen, Spanien, Tyskland och Portugal. Den amerikanska versionen sändes i sju säsonger på FOX och har sålts till bland annat Spanien, Sydkorea, Mexiko, Kanada och Frankrike. Formatet har producerats i hela 25 landsversioner och totalt 1 500 avsnitt fördelat över mer än 100 säsonger.

Speltiteln bedöms starta mjuklansering under vecka 24 och mer information kommer tillkännages när denna startas.

Ny speltitel: MasterChef: Match & Win (Match-3)

I MasterChef tävlar hemmakockar om att bli krönta som nationens mästerkock. Utmaningar sträcker sig från enkla till avancerade matlagningsuppgifter. Kockarna fortsätter att tävla genom olika utmaningar där tävlande elimineras en efter en, tills äntligen en vinnare kan krönas.

MasterChef är världens geografiskt mest spridda matlagnings-tv format. Hittills har 63 länder lanserat sin egen version av programmet och det har sänts i över 200 länder. Sedan starten har över 300 miljoner tittare världen över följt de tävlande och sett dem förändra sina liv genom sin passion för matlagning och fenomenet MasterChef visar inga tecken på att sakta ner.

MasterChef är dessutom det populäraste matvarumärket på YouTube och har genererat över 8,2 miljarder visningar på YouTube, Facebook och Instagram vilket innebär en mycket engagerad digital global publik.

Speltiteln bedöms starta mjuklansering under vecka 25 och mer information kommer tillkännages när denna startas.

Ny speltitel: Extreme Makeover: Home Edition (Match-3)

TV-serien Extreme Makeover: Home Edition är känt för att visa upp fantastiska berättelser, inspirerade volontärer och häpnadsväckande husrenoveringar för familjer som på ett eller annat sätt råkat illa ut. Husrenoveringarna inkluderar interiörer, exteriörer och landskapsarkitektur där allt genomförs inom en veckas tid. TV-serien återvände framgångsrikt med nya säsonger i USA och Brasilein under 2020.

Spelet kommer sammanföra Qiiwi Games etablerade metagaming-strategi med Extreme Makeover-formatet som innebär fängslande historier tillsammans med ett stort urval av renoverings och dekorationsalternativ för spelarna att ansvara för.

Speltiteln bedöms starta mjuklansering mot senare delen av 2021 och mer information kommer tillkännages när denna startas.

Befintlig speltitel: Hell’s Kitchen: Match & Design (Match-3)

I Hell’s Kitchen arbetar bolaget vidare med Live Operations vilket innebär optimeringar, tillägg av mer innehåll och nivåer samt arbete för att öka intäkten per daglig aktiv spelare. Bolaget fokuserar primärt fortsatt på att skala speltitelns användare på den amerikanska marknaden. Marknadsföring görs både via traditionella UA-kampanjer samt via Hell’s Kitchen sociala nätverk i samarbete med licensägaren.

Befintlig speltitel: Coronation Street: Words & Design (Word)

I Coronation Street arbetar bolaget vidare med Live Operations vilket innebär optimeringar, tillägg av mer innehåll och nivåer samt arbete för att öka intäkten per daglig aktiv spelare. Bolaget fokuserar primärt fortsatt på att skala speltitelns användare på den brittiska marknaden. Marknadsföring görs både via traditionella UA-kampanjer samt via Coronation Streets sociala nätverk i samarbete med licensägaren.

Affärsområdet ”Own IPs”

Nya speltitlar: ”Innovativa spelmoment”

Bolaget har sedan en tid tillbaka arbetat på flertalet prototyper av nya spel inom området ordspel där framförallt ledordet ”innovativa spelmoment” eftersträvas. Med detta menas att bolaget strävar efter att komma ut med nya speltyper inom ordspel-genren som inte finns någon konkurrent mot sedan tidigare. Bolaget ser flera möjligheter att växa mer inom rena ”Casual-spel” som mer fokuserar på att ta sig igenom nivåer där själva pusselmekaniken är det som primärt underhåller spelaren. De prototyper som bolaget arbetat med hittills är lovande och en eller flera bedöms nå mjuklanseringsfas inom de närmaste månaderna.

Befintlig speltitel: Wordington: Words & Design

I Wordington arbetar bolaget vidare med Live Operations vilket innebär optimeringar, tillägg av mer innehåll och nivåer samt arbete för att sträva efter att öka intäkten per daglig aktiv spelare. Bolaget mål är att skala speltitelns användare på flertalet marknader och marknadsföring görs både via traditionella UA-kampanjer samt via sociala nätverk för att engagera och underhålla den upparbetade spelarbasen och följarna av speltiteln.

Befintlig speltitel: Puzzleton: Match & Design

I Puzzleton arbetar bolaget vidare med Live Operations vilket innebär optimeringar, tillägg av mer innehåll och nivåer samt arbete för att sträva efter att öka intäkten per daglig aktiv spelare. Bolaget mål är att skala speltitelns användare i primärt USA. All investering bolaget gör i speltiteln Wordington replikeras över till Puzzleton då båda spelen bygger på samma berättelse och innehåll. Detta innebär att Puzzleton är en väldigt kostnadseffektiv speltitel där vi kan ta tillvara på utvecklingsarbete och skapa ytterligare intäktsströmmar på ett smidigt sätt.

Befintlig speltitel: Backpacker®

I Backpacker® har bolaget återigen börjat fokusera på att addera mer innehåll till spelet efter att under en längre period pausat tillägget av mer städer. Målsättningen framöver är att kunna släppa en ny stad varannan vecka översatt till språken engelska, tyska, danska, norska och svenska. Utöver detta arbetar bolaget med optimeringar och förbättringar avseende spelets mekanik vilket förväntas bidra till förbättrade nyckeltal framgent.

ca@aktieinvest.se

Om Qiiwi Games AB
Qiiwi Games är en utvecklare av spel för mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har studior i Alingsås och Nicosia, Cypern. Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel som riktar sig till "Casual Gamers" inom genrerna Match-3, Word/Puzzle och Trivia. Företagets slogan är "Adventures for Everyone".