Utvecklar och publicerar match-3-spel under det globala varumärket MasterChef

Qiiwi Games (Qiiwi) och Endemol Shine Group (ESG) offentliggör idag att man ingått ett strategiskt samarbetsavtal avseende att utveckla och agera publicist för ett match-3-spel för världens mest framgångsrika TV-matunderhållningsprogram, MasterChef. MasterChef har setts av över 300 miljoner människor världen över, sänds i över 200 länder och har fått lokala landsversioner producerade i 63 länder och fler är på gång. Samarbetet markerar det femte spelet som Qiiwi utvecklar och publicerar inom sitt affärsområde ”Branded Games” och det första tillsammans med ESG.

Om MasterChef

I MasterChef tävlar hemmakockar om att bli krönta som nationens mästerkock. Utmaningar sträcker sig från enkla till avancerade matlagningsuppgifter. Kockarna fortsätter att tävla genom olika utmaningar där tävlande elimineras en efter en, tills äntligen en vinnare kan krönas.

MasterChef är världens geografiskt mest spridda matlagnings-tv format. Hittills har 63 länder lanserat sin egen version av programmet och det har sänts i över 200 länder. Sedan starten har över 300 miljoner tittare världen över följt de tävlande och sett dem förändra sina liv genom sin passion för matlagning och fenomenet MasterChef visar inga tecken på att sakta ner.

MasterChef är dessutom det populäraste matvarumärket på YouTube och har genererat över 8,2 miljarder visningar på YouTube, Facebook och Instagram vilket innebär en mycket engagerad digital global publik.

Om avtalet mellan Qiiwi och ESG

Bakgrund:
Endemol Shine Group tillsammans med sin ägare Banijay utgör världens största producent och distributör av TV-innehållning, med verksamhet över 22 territorier genom fler än 120 produktionsbolag, och en bred katalog inom flera genrer med mer än 88,000 timmars originalinnehåll av toppkvalitet.

Förra året utvecklade och distribuerade Endemol Shine Group format med ursprung i 12 olika länder, inklusive det globala super-varumärket MasterChef, som hade sitt absolut bästa år någonsin under 2019.

Stor internationell potential för MasterChef:
MasterChef är ett varumärke där både Qiiwi och ESG ser en enormt stor internationell potential och där varumärkets målgrupp förväntas passa väl in i den spelkategori och format som är valt för spelet. Detta bedöms ge ett mycket bra utgångsläge för att framgångsrikt kunna driva stora mängder trafik till spelet på ett kostnadseffektivt sätt. Qiiwi och ESG ser detta som starten på ett långsiktigt samarbete.

Detaljer:
Qiiwi ansvarar för att utveckla, publicera, underhålla och marknadsföra speltiteln i samarbete med ESG. Fokus kommer vara att växa speltitelns spelarbas både via riktade användarförvärvskampanjer för mobilspel och via ESG/MasterChefs nätverkskanaler och sociala medier. Bolagen har slutit ett flerårigt licensavtal med målsättning att lansera speltiteln globalt under 2021.

VD Erik Dale Rundberg, Qiiwi, kommenterar:

”Vi är extremt stolta och glada över detta tillskott till vår portfölj av ”Branded Games”. Vi är tacksamma över att ha fått förtroendet från ESG att utveckla och publicera ett match-3-spel med storytelling-mekanik för MasterChef, ett globalt underhållningsfenomen som belyser passionen och kreativiteten för matlagning.

Det här är ytterligare ett steg som följer vår strategi inom vårt affärsområde ”Branded Games”, där vi ser stor potential i att skapa framgångsrika mobilspel som kan engagera och underhålla den stora globala publik som välkända internationella varumärken/IPn för med sig. MasterChef faller definitivt in under detta segment.

Med den erfarenhet vi hittills skaffat oss avseende att skapa mobilspel som baseras på kända varumärken och IPn har vi stora förväntningar att denna speltitel kommer att bli en framgångsrik titel i vår portfölj, där vi skapar en spelupplevelse där spelaren själv får möjlighet att delta i MasterChef-tävlingen. Med det sagt tror vi att vi kan skapa stora kommersiella värden och att vi har en god potential att sticka ut på marknaden med konceptet för detta spel.

Vårt team ser nu fram emot att få arbeta tillsammans med ESG för att utveckla ett mobilspel i världsklass för MasterChef, och vi kommer framöver kunna berätta mer detaljer kring projektet.”

Anil Mistry – Director of Gaming & E-Commerce, Endemol Shine Group, comments:

“We are very excited to be partnering with Qiiwi Games on one of our key IP’s in MasterChef. With Qiiwi’s expertise in game development we are confident that the forthcoming MasterChef match-3 game will be a huge success for everyone involved.”

Denna information är sådan som Qiiwi Games AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juli 2020.

Om Qiiwi Games AB

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås, Sverige och Nicosia, Cypern. Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot ”Casual Gamers” inom genrerna Trivia, Match-3 och Word/Puzzle. Bolagets slogan är ”Adventures for Everyone".

Om Endemol Shine Group

Endemol Shine Group tillsammans med sin ägare Banijay utgör världens största producent och distributör av TV-innehåll, med verksamhet över 22 territorier genom fler än 120 produktionsbolag, och en bred katalog inom flera genrer med mer än 88,000 timmars originalinnehåll av toppkvalitet.