Allt du vill veta med QlikTechs Global Games App

QlikViews Global Games applikation kommer vara sportfantastens bästa vän i sommar, den ger enkelt tillgång allt från intressant kuriosa till hårda fakta

QlikTech (NASDAQ: QLIK) ledande leverantör av lösningar för Business Discovery, användardriven Business Intelligence, har lagom till världens största sportevenemang utvecklat en unik applikation utifrån QlikViews Business Discovery plattform. Global Games applikationen möjliggör för användaren att dyka djupt in i spelens historia och analysera och jämföra kors och tvärs från tidigare tävlingar under det senaste århundradet och hitta intressanta fakta och statistik.

Med hjälp av en uppsjö av historiska data från tidigare tävlingar och resultat, är QlikTechs Global Games App den roligaste datakällan för att undersöka alla länders tidigare framgångar, upptäcka nya fakta och kanske även för att kunna förutse kommande vinnare.

Exempel på intressant kuriosa är att:

• Den längsta idrottaren genom tiderna är den amerikanska basketspelaren Tommy Burleson, 218 cm lång.
  • De tyngsta idrottarna i genomsnitt är inte de som tävlar i judo och brottning, utan det är istället basket- och baseballspelare.
  • Det medaljrikaste året för Sverige var 1912, då vi även stod som värdar för spelen på Stockholm stadion.
  • Den äldsta deltagaren genom tiderna var svensk, Oscar Swahn, som var hela 72 år när han ställde upp vid tävlingarna 1908.

"Business Discovery handlar om att skapa insikt och att göra det möjligt att fatta mer välgrundade beslut baserade på data. QlikViews Global Games Applikation är ett roligt sätt för användare att hitta intressant kuriosa och fakta från den uppsjö av information som finns kring spelen”, säger Jeanette Anttila, Sverigechef på QlikTech.

”Allt mer fokus läggs på att göra data användbart och roligt för såväl affärsanvändare som vanliga användare, därför har vi arbetat fram ett verktyg som är associativt utformat och som identifierar olika mönster och relationer på ett sätt som är användarvänligt men också roligt. Global Games Applikationen är ett utmärkt sätt för den som vill komma in i spelens anda och som vill vara den som kommer med briljerar med intressanta i kompisarna."

För mer information eller för att prova QlikTechs Global Games Applikation besök: www.qlikview.com/global-games-app

Marie Angselius, marie.angselius@angseliusronn.se +46-70-940-58 37

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 25 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com