Användare kör hellre svenskt

En ny oberoende studie visar att mjukvaruanvändare hellre använder den svenskutvecklade mjukvaran QlikView från QlikTech framför de internationella storföretagens alternativ som SAP-Business Objects, Oracle -Hyperion och IBM-Cognos. Dessutom behöver en typisk QlikView-installation bara 2% till 7% av de konsultkostnader som de största konkurrenterna kräver.

Undersökningen, the BI Survey 8, som görs av the Business Application Research Center, är den största, årligen återkommande undersökningen inom beslutstöd (Business Intelligence) bland användare. 56% av QlikView-användarna anser att QlikView är det enklaste beslutsstödet att använda medan endast 6% av SAPs användare och endast 13% av Microsofts användare avser det enkelt att använda. ”Våra kunder kan snabbt skapa sig en bild av verkligheten även ur komplexa data, och resultatet av undersökningen är ett kvitto på att vi verkligen sätter våra kunder i första rummet - och att de uppskattar oss för det, säger QlikTechs VD Lars Björk. ”Om du utvecklar en produkt ur ett användarperspektiv, och som därmed är enkel att använda, så får du lojala kunder. Att vi dessutom är ett oberoende företag som fungerar på flera olika plattformar, nu senast iPhone och Blackberry, gör att våra kunder uppskattar oss än mer” SAPs kunders spenderar mycket pengar på konsultkostnader - i genomsnitt runt en halv miljon USD. Cognos kunder spenderar i genomsnitt 127 000 USD och Business Objects kunder 115 000 USD. QlikView-användare behöver däremot bara lägga 8 500 USD på konsulter. Om BI Survey 8 Vill du veta mer om undersökningen BI Survey 8 och finner du ytterligare information på www.bi-survey.com. Undersökningen är helt leverantörsoberoende och undersöker hur kunder till BI-företag använder beslutstöd och till vilket upplevt resultat, skalbarhet och support. För ytterligare information vänligen kontakta Marie Angselius på 0709-405837 eller marie.angselius@se.mslworldwide.com