Den svenska snabbväxaren Appello väljer QlikTechs Business Discovery mjukvara, QlikView, för strategisk styrning

Stockholm – 29 januari 2013Appello som levererar globala lösningar inom mobila positioneringstjänster, väljer QlikView (QlikTech NASDAQ: QLIK). Appello använder QlikView i sin försäljning, produktutveckling, administration och marknadsföring av positioneringstjänsterna Wisepilot och NeverLate. Wisepilot erbjuder en komplett navigationslösning med bland annat kart- och platsfunktioner som är enkla att använda. NeverLate är en personlig trafikassistent som hjälper användarna genom att informera om aktuell restid exempelvis till jobbet eller hemmet. NeverLate erbjuder användaren ständig kontroll över sina restider genom den smarta påminnelsefunktionen och kraftfulla trafikinformationen. QlikTech är ledande inom Business Discovery, användarvänlig Business Intelligence.

Varje dag analyserar Appello försäljningsstatistik från över 30 miljoner användare i över 100 länder. Över 1 miljard poster hanteras i QlikView varje dag. Appello analyserar försäljning och användarmönster på de olika marknaderna och vilka typer av mobilmodeller Wisepilot och NeverLate används mest på.

– Det går mycket snabbt att följa upp nyckeltal varje dag, säger Marina Davarinou, marknadschef på Appello. Vi jämför försäljningsindex mot budget och vilka marknader som genererar mest omsättning. Samtidigt kan vi få fram information om hur bra vi lyckas med att stimulera till användning av våra produkter. Med QlikView kan vi se hur olika produkter säljer på respektive plattform. Det är enkelt att vara uppdaterad varje morgon och snabbt ta välgrundade beslut. QlikView förenklar även arbetet för oss på marknadsavdelningen vad det gäller segmentering, prissättning men även uppföljning av kampanjer.

Tidigare har Appellos utvecklare lagt mycket tid på att bygga egna statistiska lösningar. Med QlikView kan de istället fokusera på strategiska analyser.

– Med QlikView, som hämtar data direkt från våra databaser kan vi på ett enklare sätt skapa nya appar för att presentera önskad data. I många fall krävs ingen utvecklare för att kunna få ut ny statistik. Vi har därmed minimerat arbetstiden för manuell framtagning av rapporter, fast vi nu tar fram betydligt fler, säger Marina Davarinou.

QlikView toppar årligen användarundersökningar då det är ett beslutstöd som kan hanteras av alla. Apparna kan lätt modifieras och utvecklas när information förändras, vilket sker ständigt. Vi ska fortsätta vara det självklara valet inom beslutstöd och hjälpa bolag analysera sin data, i datorn, surfplattan och smarta telefoner, säger Johan Salenstedt, Nordenchef för QlikTech.

Enligt Forbes America’s 25 Fastest-Growing Tech Companies är QlikTech ett av marknadens snabbast växande teknikbolag. Branschanalytiker förklarar QlikTechs tillväxt med att bolaget varit banbrytande med att introducera användardriven BI. QlikViews användarvänlighet har fått köpare av BI att i högre uträckning välja bort traditionella BI-leverantörer som SAP, Oracle och IBM, till fördel för ett alltmer populärt QlikView.

Appellos portfölj av mobila positionsbaserade tjänster finns i dag i över 100 länder och har 30 miljoner användare världen över, 1,3 miljoner av dem finns i Sverige. Deras kunder är operatörer och telefontillverkare men också slutkonsumenter som kan ladda ner applikationerna till sina mobiltelefoner. Några exempel på Appellos kunder är Samsung, Telia Sonera, Telenor, Sony Mobile, Airtel, Tim och T-Mobile. Appello har vunnit flera priser, bland annat har de mottagit Guldmobilen, som delas ut av tidningen Mobil, för sin navigationslösning Wisepilot.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 26 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com