Falck Training väljer QlikTechs mjukvara QlikView som strategiskt beslutstöd över hela världen

QlikTech, (NASDAQ: QLIK), som ligger bakom den prisbelönta mjukvaran QlikView levererar beslutstöd till Falck Training. Falck Training är ledande leverantör av katastrof-, räddnings- och säkerhetskurser inom sjöfart, olje- samt gasindustrin och har 18 utbildningscentrum över hela världen .

QlikView kommer att användas i 14 länder på 5 kontinenter. Med hjälp av QlikView kommer Falck Training att konsolidera sina globala sälj-, ekonomi- och planeringssystem samt kundrelationsdata från ett antal olika system som salesforce.com, Navision, Hyperion, Wallchart och företagets egentillverkade bokningssystem.

Sedan tidigare har Falck Training ett datalager (Data Warehouse - DW) som medverkade till att bolaget hade ett beslutstöd på plats bara på några dagar. Nu ska Falck Training öka bolagets effektivitet och konkurrenskraft med QlikView son strategiskt beslutstöd.

QlikView valdes för sitt användarvänliga och lättanvända gränssnitt, skalbarheten och att Falck Training snabbt får utväxling på investeringen. Falck Training säger:

"QlikView är ett intuitivt verktyg och dess enkla användargränssnitt gör att det är möjligt för alla våra anställda att använda det, oavsett var du bor, pratar för språk eller din kulturella tillhörighet," säger Jens Ulrik Knudsen, som är Business Controller & Project Manager inom Falck Training.

Mäta utbildningseffektivitet

"I QlikView hittade vi en skalbar lösning som kommer göra oss snabbare, mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta en ständigt föränderlig omvärld," säger Thomas Böhme, Operational Excellence Director på Falck Training.

Den globala utrullningen påbörjas 2011 och initieras i Europa. I samband med utrullningen kommer Falck Training även att införa 9 globala KPIer.

QlikView ska användas till:

Vilka kurser och orter som är mest lönsamma – ner på detaljnivå. Tillsammans med en applikation från teknisk support kommer Falck Training snabbt se vilka områden som exempelvis behöver fler utbildningar alternativt fler utbildningsplatser.

Mäta försäljning och upptäcka kommande trender

Med hjälp av QlikView kommer Falck Training mäta 3 olika KPIer för att följa försäljningsstatistik för 30 olika utbildningar som genomför i tusentals kurser per år.

CRM

QlikViews CRM-applikation kommer kunna borra sig ner i data kors och tvärs, upp och ner utan att Falck Training behöver förutbestämma exakt vilken typ av analyser som ska göras. Behovet avgör analysen.

Falck Training planerar också att använda QlikView till att bli bättre på kundvård, exempelvis genom att snabba upp olika ledtider.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Thomas Böhme på Falck Training +4530622324

thob@falck.dk

QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutsstödsplattform hjälper människor att snabbt fatta bättre beslut. Beslutsstödsplattformen QlikView tillhandahåller analys- och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikViews unika arkitektur, där all data hålls i datorns internminne i kombination med associativ sökteknik, gör att man blixtsnabbt kan hitta viktiga samband och trender även i extremt stora datamängder. QlikView är också enkelt att implementera och anpassa. Konkurrerande system kan ta månader att få på plats, medan en QlikView-applikation ofta kan sättas upp på dagar eller några få veckor. QlikView är också så lättanvänt att användarna klarar sig med minimal utbildning, normalt bara någon timme. QlikView kan implementeras och driftas i en ”normal” IT-infrastruktur med servrar i nätverk, i molnet, på bärbara datorer eller andra mobila enheter som SmartPhones – för enstaka användare till många tusen samtidiga användare i globala organisationer. Svenskgrundade QlikTech har idag sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA, och har kontor på många håll i världen. QlikTech har över 16 000 kunder i över 100 länder över hela världen.

Om Falck Training

Falck Training är ledande inom katastrof-, räddnings- och säkerhetskurser inom sjöfart, olje- samt gasindustrin och har 18 utbildningscentrum över hela världen. Falck Training är även Europas största ambulansoperatör i Europa i 7 länder i nära samarbete med myndigheter. Under mer än 100 år har Falcks uppdrag varit att förebygga olyckor, sjukdom och nödsituationer, att ge snabb professionell hjälp åt dem som råkat illa ut samt rehabilitera sjuka och skadade. Falcks vision är att med utgångspunkt från detta uppdrag utveckla en betydande internationell verksamhet som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering.