Fogden sparar miljontals med skattekronor tack vare QlikView

Kronofogdemyndigheten väljer att utöka användandet av beslutstödet QlikView för att effektivisera sitt arbete efter besparingar på över sex miljoner kronor

Kronofogdemyndighetens framgångssaga med QlikView fortsätter, myndigheten har beslutat att utöka användandet av det världsledande beslutstödsprogrammet till att omfatta ytterligare tre verksamhetsområden. Samarbetet började redan 2009 då Kronofogden beslutade att utveckla ett system för analys av 900 000 gäldenärer i landet. En Business Discovery lösning med hundratals parametrar med syfte att ge precisa underlag för utvärdering.

-          ”Efter två år med QlikView kan jag säga att vi är mycket nöjda med beslutstödsprogrammet. Man får äntligen ut information som tidigare varit svårt att plocka fram och analysera. Vi kan numera använda oss av precisa analyser och även se ett helhetsperspektiv över vår verksamhet som tidigare faktiskt var omöjligt”, säger Roger Hällsten, Controller på Kronofogdemyndigheten.

Efter två år av med QlikView inom avdelningen för verkställdighetsprocesser får även de andra verksamhetsområdena inom Kronofogden ta del av de positiva egenskaperna hos beslutstödet. HR-avdelningen, avdelningen för skuldsanering samt den exekutiva fastighetsförsäljningsavdelningen är ytterligare tre verksamhetsområden som kommer att implementera QlikView.

Kronofogden har länge dragits med ett kostsamt projekt för att utveckla ett nytt skuldsaneringssystem med operativ uppföljning. Tack vare det nära samarbetet med QlikView arbetade man fram en ny prototyp för en bråkdel av den sammanlagda kostnaden som inom kort kommer att implementeras.

-          ”Inom loppet av endast tre veckor fick vi fram en prototyp med hjälp av QlikView som kommer att hjälpa oss med den operativa uppföljningen av skuldsaneringssystemet, dessutom till en bråkdel av den ursprungliga kostnaden”, säger Roger Hällsten.

Kronofogden har idag ca 200 dagliga QlikView-användare på lednings- samt operativnivå. Inom kort kommer ett femtiotal nya användare att bekantas med QlikView inom de avdelningar där man ska arbeta med det framgångsrika beslutstödet.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 16 000 kunder i över 100 länder över hela världen.

Om Kronofogdemyndigheten

Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Syftet med vår verksamhet är att den som har pengar att fordra ska få hjälp att driva in dem. Vi fastställer skulder, det vill säga, ett bevis att en skuld är laglig, och driver även in obetalda skulder genom utmätning. Vårt förebyggande arbete syftar till att förhindra ny skuldsättning hos privatpersoner och företag. Kronofogden handlägger också ansökningar om skuldsanering och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser. Vi arbetar för att alla parter ska få sina intressen tillgodosedda på ett lagligt och korrekt sätt. Kronofogden har cirka 2 200 medarbetare på 40 kontor över hela landet, samt ett huvudkontor i Sundbyberg, nordväst om Stockholm.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)