Gartner positionerar Qlik bland ledande leverantör inom Business Intelligence för fjärde året i rad

Qlik (före detta QlikTech), (NASDAQ: QLIK) marknadsledare inom användardriven Business Intelligence (BI), har blivit positionerad som ”Leader” i Gartners Magic Quadrant 2014 – Business Intelligence and Analytic Platform Magic Quadrant. Det är fjärde året i rad som Qlik säkrar en ledande position i Gartners Magic Quadrant, som ger en överblick över alla BI-leverantörer på marknaden.

Enligt rapporten "kommer företag som använder sig av BI-plattformar år 2015 främst investera i BI-system som stödjer både starka och breda affärsanändarvänliga Data Discovery-funktioner och IT-drivna företagsfunktioner för att återanvända, styra och säkra data”. Rapporten visar också att ”kraven på BI-plattformar går från rapportcentrerade till analyscentrerade. Det innebär att majoriteten av BI-leverantörerna kommer att reglera expansionen av Data Discovery, som förväntas bli den främsta konkurrensfaktorn hos BI-plattformar.”

- Det är spännande att vara en del av förändringen som sker i branschen. När vi började förekomma i Gartners undersökningar var det de etablerade leverantörer av affärssystem som dominerade och sågs som pionjärer inom Data Discovery. Det är skönt att se ett paradigmskifte, säger Lars Björk, vd på Qlik.

- Att trenden om Governed Data Discovery identifierats i rapporten bekräftar vår affärstrategi med inköpet av Expressor och våra planer för QlikView.Next, forsätter Lars Björk.

Qliks starka tillväxt och innovationskraft inom användardriven BI fortsätter eftersom allt fler kunder går från att använda passiva rapporter till att aktivt delta i analysen. I september 2013 meddelade Qlik sin nya strategi för att återigen utmana BI-industrin med nästa generations BI-plattform; QlikView.Next. Verktyget kommer att ge användarna omedelbara insikter. Natural Analytics™ är grundläggande för att göra nästa generations BI tillgänglig och användbar för många olika användare. Natural Analytics stödjer hur den mänskliga nyfikenheten naturligt söker och hanterar stora mängder data och gör om den till meningsfull information. Detta gör så att företag och organisationer lättare kan ta beslut under arbetets gång.

Marie Angselius
marie.angselius@angseliusronn.se

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) gör det lättare för människor att utforska data så att de kan fatta bättre beslut. Med Business Discovery-plattformen QlikView kan användarna snabbt hämta data från olika datakällor och med hjälp av dynamiska och visuella applikationer intuitivt söka och navigera i stora informationsmängder.

QlikView använder Natural Analytics™ för att låta användarna söka och hantera information på ett sätt som är intuitivt och naturligt, samtidigt som plattformen har de företagsövergripande egenskaper inom exempelvis styrning, hanterbarhet och andra tjänster som stora organisationer behöver. Qlik stöder tillsammans med sitt globala partnernätverk cirka 31 000 kunder i över 100 länder.