INDISKA väljer Sveriges ledande Business Discovery lösning, QlikView, användarvänlig Business Intelligence (BI).  Det svenska detaljhandelsföretaget INDISKA har med hjälp av Millnet BI, partner till QlikTech, valt att implementera QlikView genom hela företaget. Med sina 88 butiker och 600 anställda runt om i Norden kommer INDISKA standardisera sitt BI-system.

Ett koncernverktyg för olika behov
Det har framförallt varit inköpsavdelningen som initialt haft enorm nytta av QlikView genom bearbetning av affärskritisk data. Inköpsavdelningens goda erfarenheter har sedan spritt sig genom hela INDISKA som numera har ett enhetligt system för analys och rapportering. I Qlikview gör INDISKA analyser av sammanlagt ca 140 miljoner poster i applikationer inom Försäljning, Inköp och Logistik.

Användarvänlighet avgjorde valet
Utmaningen för INDISKA har varit att ersätta tidigare beslutstödsverktyg med ett snabbt och smidigt program som samtidigt kan användas flexibelt utifrån olika användningsområden. Med hjälp av QlikView kunde företaget möta utmaningen och samtidigt effektivisera flera affärskritiska områden.

- ”QlikView är ett väldigt flexibelt verktyg som är snabbt och användarvänligt. Det är flexibelt för förändringar och ett bra verktyg att arbeta med för att kunna skriva rapporter. Det fanns tidigare ett stort behov av att skaffa ett bra beslutsstöd. Inköp var drivande, de ville ha möjlighet att analysera och följa upp på ett mer effektivt sätt. Inköpsavdelningen var våra första användare av QlikView och blev sedan ambassadörer för att driva igenom QlikView genom hela företaget” säger Therese Roos, Business Intelligence ansvarig på INDISKA.

Enorma effektivitetsvinster
Det främsta värdet för INDISKA ligger i att snabbt kunna vaska fram resultat från stora mängder inkommande data. QlikView används inom en rad olika områden, bl.a. inom inköp där inköpare kan följa upp sitt sortiment. Inom försäljningsavdelningen kan controllers bl a ta ut löpande dags-, vecko och månadsförsäljningsrapporter som sedan kan skickas ut till hela organisationen. Implementeringen av QlikView är en form av Business Discovery-lösning med syfte att positivt påverka INDISKAs verksamhet. INDISKA har idag 14 QlikView-applikationer där man täcker alltifrån logistik till HR-relaterade frågor.

- ”Användandet av QlikView har gett oss en enorm effektivitetsvinst. Vi får fram affärskritisk data betydligt snabbare idag med QlikView än vad vi fick med tidigare beslutstödsfunktioner. QlikView har hjälpt oss mycket med att kunna verifiera data, hitta fel och avvikelser som vi annars inte hade hittat. Vi kan idag ta fram data med högre kvalitet och dessutom borra ner oss till lägsta nivå för att skapa en helhetsförståelse kring olika verksamhetsområden” säger Therese Roos.

Om INDISKA
INDISKA är en svensk familjeägd butikskedja etablerad 1901 som säljer en unik mix av mode och inredning med en egen stil, Bohemian Modern. Allt designat i Stockholm av människor som älskar Indien. INDISKA har idag 88 butiker i Sverige, Norge och Finland.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 19 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com