Intrum Justitia gör snabbare och mer överskådlig analys med beslutsstöd från QlikTech

Med hjälp av QlikTechs lösning QlikView får Intrum Justitias ledningsgrupp och styrelse bättre rapporter och de enskilda länderna kan tydligare se hur de bidrar till bolagets konsoliderade resultat.

Kreditinformationsbolaget Intrum Justitia har valt att implementera Qliktechs lösning för beslutsstöd och affärsanalys i hela organisationen, i samtliga 23 länder där bolaget har verksamhet. Alla data är nu också normaliserade och lätta att jämföra.

”Vi har sett en positiv spridning av QlikView inom organisationen, allteftersom andra kollegor fått höra om programmets fördelar", säger Lars Melin, System Manager på Intrum Justitia. "Vi har tagit ett övergripande beslut om QlikView som koncernverktyg, men användandet har spridits underifrån - vilket visar hur populärt programmet är. Efter ett år har antalet användare ökat med 100 %.”

Intrum Justitia valde att satsa på QlikView. Hela systemet var på plats efter mindre än fyra månader, en mycket kort tid jämfört med konkurrenternas implementeringstider. Introduktionen för de anställda gick snabbt, ofta på under 15 minuter per användare, och de 100 första användarna kunde direkt börja göra analyser.

Idag finns QlikView på alla centrala system, där användarna använder verktyget för att plocka ut och analysera "sin" data från det centrala datalagret. Egna applikationer av QlikView har också spontant utvecklats av de anställda.

”Qlikviews spridning hos Intrum Justitia bevisar hur intuitivt och flexibelt verktyget är," säger QlikTechs nordenchef Magnus Lindhe. "QlikViews patenterade teknik arbetar också på samma sätt som hjärnans associativa processer. Många ser hur lätt det är att utvärdera data, och att systemet faktiskt frigör tid för egna analyser.”