Koncernen Tibnor uppgraderar beslutsstödet till QlikView 10 för att ytterligare öka effektivisering

Ståldistributören Tibnor är en erfaren QlikView-användare. Efter cirka tio års användande av beslutsstödet QlikView, uppgraderar ståldistributörsjätten Tibnor till nästa version, för att ytterligare optimera verksamheten med hjälp av QlikView 10:s förbättrade snabbhet och ökade utvecklingsmöjligheter.

Tibnorkoncernen består av 10 företag och omsätter över 5 miljarder. Företaget distribuerar stål och metaller för verkstad- och byggföretag i Norden, Polen och Baltikum. I början av 2000-talet implementerade företaget beslutsstödet QlikView för att bland annat effektivisera verksamheten och synliggöra lönsamheten i varje enskild affär. Tidigare fokuserade försäljningsledningen på bruttovinsten utan att se till hela kostnadsmassan

-          Vi binder cirka 1 miljard i lager, och det säger sig självt att bättre genomströmning påverkar kassaflödet enormt, säger Dag Åselius, IT-chef på Tibnor.

Ambitionen är att hålla ett litet lager för att inte binda kapital, men tillräckligt stort för att kunna leverera snabbt till kunder. QlikView har varit en viktig del i att belysa flöden, och arbeta med en aktiv säljstyrning för att harmonisera med marknadsplanen.

-          QlikView är ett av världens mest populära beslutsstöd, och är marknadens mest lättanvända verktyg, som ger underlag till välgrundade beslut.  Vi är stolta över att QlikView åskådliggör Tibnors många, stora och snabba transaktioner på ett lätt sätt, och bidrar till att effektivisera koncernens flöden, säger QlikTechs Sverigechef Jeanette Anttila.

Efter cirka ett decenniums QlikView-användande uppgraderar Tibnor i januari 2011 till QlikView 10, en version med kraftigt förbättrad sökning, utökade visualiseringsmöjligheter, bättre kundanpassning, och ökad säkerhet.

I samband med uppgradering till QlikView 10 investerar Tibnor även i ny hårdvara.

-          Vi vinner främst snabbhet i laddningstider. Dels är QlikView 10 snabbare, och dels har vi nya och snabbare servrar. Efter nästan tio års QlikView-användande genomför vi även en städning av systemen, och organiserar om dataflöden för att optimera applikationerna, säger Dag Åselius.

Förhoppningen med uppgraderingen är att det redan välintegrerade beslutsstödet ska bli ännu bättre, och därmed ge ännu bättre verksamhetsanalyser.

-          När vi i början av 2000-talet tog in QlikView i verksamheten, köpte vi det av QlikTech som då var ett källarföretag i Lund. I dag är QlikView en högt skattad produkt av marknaden och av oss, säger Dag Åselius.

Jenny Ehle, QlikTech, Director Marketing Nordic
jenny.ehle@qliktech.com

Om Tibnor
Tibnor säkrar materialförsörjningen av stål och metaller för verkstads-, process- och byggföretag i Norden, Polen och Baltikum. Vi är Nordens ledande leverantör samt en strategisk och långsiktig partner till industrin. Tillsammans med våra kunder och leverantörer utvecklar vi de bästa lösningarna för materialval, logistik och produktion. För mer information, se www.tibnor.se.

QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutsstödsplattform hjälper människor att snabbt fatta bättre beslut. Beslutsstödsplattformen QlikView tillhandahåller analys- och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikViews unika arkitektur, där all data hålls i datorns internminne i kombination med associativ sökteknik, gör att man blixtsnabbt kan hitta viktiga samband och trender även i extremt stora datamängder. QlikView är också enkelt att implementera och anpassa. Konkurrerande system kan ta månader att få på plats, medan en QlikView-applikation ofta kan sättas upp på dagar eller några få veckor. QlikView är också så lättanvänt att användarna klarar sig med minimal utbildning, normalt bara någon timme. QlikView kan implementeras och driftas i en ”normal” IT-infrastruktur med servrar i nätverk, i molnet, på bärbara datorer eller andra mobila enheter som SmartPhones – för enstaka användare till många tusen samtidiga användare i globala organisationer. Svenskgrundade QlikTech (NASDAQ:
QLIK) har idag sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA, och har kontor på många håll i världen liksom 1 100 partners. QlikTech har över 15 000 kunder i över 100 länder över hela världen. För mer information, se www.qlichtech.se.