LUSH sparar 11 miljoner kronor med svenska QlikView

Business Discovery-plattformen QlikView förbättrar LUSH-butikernas lönsamhet och effektiviserar lagerhanteringen. Eftersom QlikView förenar de olika datakällorna som LUSH arbetar med kan plattformen användas i hela företaget.

Genom att införa Business Discovery-plattformen QlikView har det brittiska kosmetikföretaget LUSH sparat 11 miljoner kronor. QlikView utvecklas av Qlik (NASDAQ: QLIK), som är ledande inom användardriven Business Intelligence (BI).

− Vi valde QlikView Business Discovery eftersom det är ett enkelt system som alla medarbetare kan använda oavsett tekniska förkunskaper, säger Scott Silverthorn, Head of Data Services på LUSH Fresh Handmade Cosmetics.

− Några av våra butikschefer har haft sina mest lönsamma år hittills eftersom QlikView för ihop den data de behöver för att kunna hantera försäljningen, lagret och medarbetarna. Genom att samla denna data på ett ställe och analysera den hjälper QlikView oss att ta rätt beslut.

Tillgången till data förbättrar prestation

− Att se hur LUSHs medarbetare använder QlikView globalt för att göra så stora besparingar visar hur kraftfullt, intuitivt och enkelt det kan vara att använda vår teknik, säger Sean Farrington, MD Storbritannien & Irland och RVP Nordeuropa på Qlik.

QlikView används av flera avdelningar på LUSH. Verktyget hjälper till exempel ekonomiavdelningen att hålla koll på personalen och dess arbetstider (personalliggare) och kontantkassan i varje enskild butik. På plats använder chefer och personalen QlikView för att varje timme få rapporter med försäljningssiffror och lagerhållning som sedan används som beslutsunderlag för beställningen av nya varor.

− Våra kollegor på LUSH är mycket nyfikna människor och att ge dem tillgång till data betyder att de kan hitta vägar för att göra ett bättre jobb, fortsätter Silverthorn.

QlikView förenar många olika datakällor

I LUSHs tillverkning av tvålar och andra skönhetsprodukter förenklar QlikView lagerhanteringen och beställningar mellan fabrik, butiker och leverantörer. Löneavdelningen drar nytta av QlikView som kombinerar all data från tidrapporter och betalningssystem i en enda uppställning.

− Jag personligen lever i QlikView. Rapporteringsfunktionen är så naturlig och intuitiv att det är lätt att dela med kollegor, så att alla kan få samma upplevelse. Vårt nästa mål är att ge våra seniora chefer tillgång till tekniken via läsplattor och mobila enheter där de enkelt kan få en överblick över hur LUSH presterar, säger Silverthorn.

Marie Angselius
marie.angselius@angseliusronn.se

Om LUSH

Sedan starten för 19 år sedan, har LUSH Fresh Handmade Cosmetics drivits av innovation och etiska ställningstaganden. Skapare av pionjära skönhetsprodukter som den brusande badbomben, duschjellies och schampokakor, lägger LUSH fokus på färska ingredienser så som ekologiska frukter och grönsaker. LUSH har en strikt policy mot djurförsök och engagerar sig i Fair Trade och Community Trade-initiativ. LUSH leder kampen inom skönhetsindustrin mot överförpackade produkter genom att driva kampanjer för att öka medvetandet kring detta och genom att skapa produkter som kan säljas ‘nakna’ till kunder utan någon förpackning.

LUSH har tilldelats RSPCA Good Business Award för 2006, 2007 och 2009, tillsammans med 2006 PETA Trailblazer Award for Animal Welfare. Två av företagets grundare, Mark och Mo Constantine tilldelades 2010 OBEs för sina insatser i skönhetsindustrin.

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) gör det lättare för människor att utforska data så att de kan fatta bättre beslut. Med Business Discovery-plattformen QlikView kan användarna snabbt hämta data från olika datakällor och med hjälp av dynamiska och visuella applikationer intuitivt söka och navigera i stora informationsmängder.

QlikView använder Natural Analytics™ för att låta användarna söka och hantera information på ett sätt som är intuitivt och naturligt, samtidigt som plattformen har de företagsövergripande egenskaper inom exempelvis styrning, hanterbarhet och andra tjänster som stora organisationer behöver. Qlik stöder tillsammans med sitt globala partnernätverk cirka 31 000 kunder i över 100 länder.