Miljardföretaget QlikTech expanderar i Kina, Hong Kong och Taiwan

Det svenskgrundade företaget QlikTech fortsätter sin snabba tillväxt med sin prisbelönta mjukvara QlikView och etablerar sig nu även i Kina, Hong Kong och Taiwan. Tidigare i år har bolaget framgångsrikt etablerat sig i Japan.

QlikTech har stora förväntningar på marknaden i Östasien, som enligt analyshuset IDC var värderad till 260 miljoner USD 2008. Under 2008 växte marknaden med närmare 15%. QlikTech erbjuder nu Östasien nästa generations BI-lösningar som är enkla att använda och som levererar snabba resultat till skillnad från konventionella lösningar från leverantörer som SAP, Business Objects IBM Cognos och Oracle Hyperion. ”Vi är övertygade om att QlikView snabbt kommer bli ett viktigt beslutstöd för hela Östasien, speciellt då traditionell BI-mjukvara saknar QlikViews associativa förmåga och unika egenskap att snabbare än någon annan mjukvara på marknaden kunna leverera snabbt affärsvärde”, säger Lars Björk VD på QlikTech. ”Vi går nu in på en marknad vars kunder varit tvungna att stå ut med långa implementationstider, alltför höga kostnader och misslyckade BI-projekt. Vår bedömning är att QlikTech kommer vinna affärer från våra misskötta konkurrenters kunder”. I samband med QlikTechs expansion kommer även den senaste versionen av mjuvaran QlikView 9.0 samt QlikView Personal Edition att finnas tillgänglig på förenklad kinesiska. Återförsäljare av QlikView är Shanghaibaserade Commit Info-tech Co som finns representerade i Hong Kong, Shanghai, Beijing, Shenzhen och Taipei. QlikTech har redan över 40 kunder i Östasien, inom ett antal olika branscher, däribland CTR, Homemart, Little Sheep, Sidel, Bank of China och Zhonghai Fund Management Co. Ltd.