Ny webbapp, Eurovisionizer, med schlagerdata från starten 1956. Här hittar du alla bidrag, resultat och all möjlig schlagerstatistik.

Nu lanseras en ny app för alla schlagerintresserade, Eurovisionizer, fullproppad med all statistik sedan den första Eurovision Song Contest. På sajten kan du klicka och vända och vrida på intressanta data som gör dig till en sann schlagerexpert på nolltid.

Bakom sajten ligger ett antal olika datakällor, däribland Eurovision.tv och Wikipedia. QlikTech, (NASDAQ: QLIK) ledande inom Business Discovery, användarvänlig Business Intelligence, är experter på att samla in data från många olika källor, sammanställa dessa, analysera och presentera datan på ett smart och lätttillgängligt sätt.

”Vi har tagit fram en schlagersajt för alla musikälskare inför årets Eurovisiontävling i Malmö. Med QlikTechs Eurovisionizer blir du schlagerexpert på nolltid”, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på QlikTech.

Vad har varit bäst och sämst i Eurovisions historia?

• Vilket var Sveriges sämsta bidrag genom tiderna?
  • Vilket bidrag har fått högst poäng genom tiderna?
  • Hur många gånger har Sverige vunnit tävlingen?
  • Vilket svenskt bidrag fick högst poäng?
  • Vilket land har fått flest poäng totalt?
  • Vilka länder röstar helst på Sverige?
  • Vinner män eller kvinnor?

sajten finns alla resultat från Eurovision Song Contest, från 1956 till i dag. Du väljer fritt vilka länder och år du vill undersöka närmare och jämföra.

Några av svaren i Eurovisionizer:

Sveriges sämsta bidrag var Lill-Babs och gruppen Forbes. De fick lägst poäng av alla svenska bidrag. Två poäng fick de vardera. Det var 1961 och 1977.

Högst poäng genom tiderna fick Alexander Rybaak med Fairytale 2009. Han kammade då hem 387 poäng. Tätt därefter kommer Loreen, Sveriges fjolårsvinnare. Därmed har Sverige vunnit tävlingen fem gånger. Loreen har utklassat de andra svenska bidragen poängmässigt med 372 poäng. Charlotte Nilsson fick 163 poäng, Carola och Herreys 146 och 145 poäng. På Abbas tid fanns ett annat poängsystem, och de fick 24 poäng 1974.

Ranking av högst poäng genom tiderna:

1)      Storbritannien, 3781 poäng. Storbritannien har vunnit Eurovisionsschlagern 5 gånger.
2)      Sverige, 3483 poäng. Sverige har vunnit Eurovisionsschlagern 5 gånger.
3)      Irland, 3287 poäng. Irland har vunnit Eurovisionsschlagern 7 gånger. Första fången var 1970 med Dana, All kinds of Everything.
4)      Frankrike, 3063 poäng. Frankrike har vunnit Eurovisionsschlagern 5 gånger.
5)      Tyskland, 3007 poäng. Tyskland har vunnit Eurovisionsschlagerna 2 gånger.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 27 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com