Postkodlotteriet satsar internationellt på QlikView

Business Discovery-verktyget QlikView väljs för att effektivisera Postkodlotteriet

Postkodlotteriet väljer QlikView för att standardisera sitt beslutsstödsystem internationellt

Postkodlotteriet har de senaste åren lyckats engagera Sverige till att bidra till allmännyttiga ändamål. Genom ett starkt koncept med kollektivt deltagande i fokus har postkoder landet runt lyckats kamma hem rejäla vinstpotter. Hittills har Postkodlotteriet samlat in 1,8 miljarder kronor till välgörenhet sedan hösten 2005. Postkodlotteriet har idag över 1 miljon prenumeranter men hoppas på fler lottköpare.

Postkodlotteriets ägare Novamedia med bas i Nederländerna har sedan tidigare fått upp ögonen för QlikView. Därför har nu Novamediakoncernen gjort en europeisk upphandling genom sitt dotterbolag Novamedia Svenska Postkodlotteriet AB.

-          ”Våra nederländska ägares omdöme om QlikView har varit mycket gott samtidigt som vi själva tittat närmare på de fördelar lösningen skulle ha för våra behov”, säger Hans Ljung CFO, Novamedia Svenska Postkodlotteriet AB.

Främst ska QlikView användas som en Business Discovery lösning för att möjliggöra noggranna analyser av befintlig och potentiell kundbas för Postkodlotteriet. Fokus i upphandlingen har varit att hitta en lösning där man noggrant och snabbt kan matcha extern och intern data, bl a för demografisk segmentering.

QlikView kommer att användas på såväl ledningsnivå som operativt inom Postkodlotteriet. Koncernen har med planerna på implementeringen prioritet att hitta ett standardiserat system genom hela koncernen för redovisning och analys av viktiga data. 50 anställda på lednings- samt operativ nivå kommer inom kort att använda QlikView dagligen för att förstärka Postkodlotteriets erbjudande.

-          ”För oss är det viktigt med ett verktyg som vi snabbt kan börja använda, QlikView är också väldigt användarvänligt ur ett analytiskt perspektiv där man ges möjlighet att på djupet titta på verksamheten i ett nytt ljus”, säger Hans Ljung.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 16 000 kunder i över 100 länder över hela världen.

Om Postkodlotteriet

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest välkända lotterier. I lotteriet har lottköparna chans att vinna tillsammans med sina grannar och varje månad säljs 1,6 miljoner lotter. PostkodLotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. PostkodLotteriet stödjer 35 organisationer som arbetar för en bättre värld. Hittills har PostkodLotteriet delat ut 1,8 miljarder kronor till välgörenhet sedan starten i september 2005.

jenny.ehle@qliktech.com (jenny.ehle@qliktech.com)