Qlik lanserar i dag den fullskaliga versionen av analys- och visualiseringsverktyget Qlik Sense

Med verktyget kan användare enkelt skapa visualiseringar av stora datamängder, displayer och interaktiva rapporter från vilken plattform som helst.

Qlik, ledaren inom området Data Discovery Qlik (NASDAQ: QLIK), introducerar Qlik Sense®, det första högpresterande visualiseringsverktyget som är plattformsoberoende och skapad för enterprise-klass styrning och prestation. Qlik Sense är förstärkt med Qliks patenterade dataindexeringsverktyg och har en modern arkitektur för att användarna ska ha obegränsad möjlighet att upptäcka nya samband och möjligheter i stora datamängder.

- Vår vision för Qlik Sense bygger på vår tro om att alla i en organisation eller ett företag borde kunna ha möjligheten att skapa dynamiska displayer för att utforska data och sedermera kunna upptäcka meningsfulla insikter, säger Lars Björk, CEO på Qlik.

- När vi bestämde oss för att skapa Qlik Sense såg vi framför oss en värld där alla skulle kunna skapa visuella analyser för att utforska nya teorier, pröva hypoteser eller hitta nya trender som kan skapa nya möjligheter.

Qlik Sense är det första verktyget som erbjuder självservice-BI baserat på server-side utveckling och distribution. Medan de flesta andra BI-produkter kräver separata utvecklingslicenser och är skapade efter en traditionell inställning för att utveckla och publicera, så ger Qlik Sense istället varje användare möjligheten att skapa eller anpassa analys- och visualisering av data från vilken plattform som helst, när som helst.

- Problemet med självservice-BI har alltid varit att du antingen får en stark BI kapacitet men en svag användarvänlighet, eller en väldigt lättillgänglig produkt med begränsade analysmöjligheter, säger Anhtony Deighton, CTO och Senior Vice President of Products på Qlik.

- Med Qlik Sense ville vi förändra detta. Vi baserade därför Qlik Sense på vårt patenterade och asociativa dataindexeringsverktyg, men gav den samtidigt ett modernt, visuellt och kraftfullt användargränssnitt.

Smart Search - smarta sök- och visualiseringsfunktioner förkortar vägen till insikter

Med Qlik Senses dra-och-släpp-funktioner kan användarna skapa applikationer som snabbt ger det visuella informationsunderlag eller de visuella och lättolkade presentationer som är kritiska för en välfungerande verksamhet och beslutsfattande. Användarna kan enkelt hitta nya samband eftersom de inte är begränsade av att följa förutbestämda vägar.

Med den smarta sökfunktionen Smart Search kan användarna till exempel skriva in sökord eller siffror och enkelt påbörja sin analys av stora datamängder. Efter att användaren skrivit in sökinformationen kopplar sedan Smart Search-funktionen ihop relevant information och avslöjar därmed ny information och nya insikter som annars inte skulle vara tillgängliga.

Flexibelt samarbete som möjliggör ett bredare kunskapsflöde i organisationer och företag

Qlik Sense lyfter fram sociala aspekter som skapar bättre möjligheter till samarbete. Med hjälp av Data Storytelling kan arbetsgrupper och team samarbeta genom att dela analyser med varandra när som helst, var som helst och på vilken plattform som helst. Qlik Sense anpassar automatiskt informationen efter plattformen – för att ge den bästa möjliga upplevelsen. Användarna kan dessutom kommentera direkt i en presentation eller på ett snabbt och enkelt sätt göra djupanalyser av stora datamängder.

Administrerad teknologi i enterprise-klass för fullständig centralstyrd kontroll

Med hjälp av Qlik Sense kan användarna skapa sina egna visualiseringar från ett centralt objektbibliotek av förmodellerade dataset, uttryck och visualiseringar, vilket säkerställer ett konsekvent användande av data och värden. Dessutom får affärsanvändarna fullständig och intuitiv flexibilitet samtidigt som IT-avdelningen kan administrera data centralt. Kraftfulla öppna APIer gör det lätt att integrera Qlik Sense på webbsidor och i specialanpassade applikationer, samt att expandera kapaciteten för att möta särskilda behov.

Tillgänglighet och pris

Qlik Sense är tillgängligt från och med i dag, 17 september. Qlik introducerar även en ny och mer flexibel prissättningsmodell för Qlik Sense. Licenserna kan tilldelas namngivna användare eller användas i flera inloggningssessioner för en eller flera användare. För information om priser, kontakta Qlik eller någon utav Qliks registrerade partner. Qlik kommer fortsättningsvis även att erbjuda sin populära plattform QlikView. Även Qlik Sense Desktop kommer att finnas tillgängligt för gratis nedladdning.

Om Qlik

Qlik (NASDAQ: QLIK) är ledande inom området Data Discovery och tillhandahåller intuitiva lösningar för visualisering- och analys av data. Drygt 33 000 kunder förlitar sig på Qliks lösningar så att de enkelt kan tillgodogöra sig stora mängder information från många olika typer av källor och utforska dolda samband i data som leder till insikter som skapar nya idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och har kontor på många håll i världen samt över 1 700 partner i fler än 100 länder.