QlikTech anställer Johan Salenstedt som Nordenchef

QlikTech, (NASDAQ: QLIK) som är ledande inom Business Discovery, användarvänlig Business Intelligence, meddelar i dag att Johan Salenstedt tar över den nordiska verksamheten. Som VP Nordics Sales och Managing Director för QlikTech i Norden kommer Johan fortsätta driva tillväxten i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Johan har över 24 års erfarenhet från IT branschen och över 15 års erfarenhet av att leda bolag på snabbt växande och komplexa marknader. Han kommer närmast från Adobe Systems, där han var vd för Norden. Tidigare har han bland annat arbetat på Hyperion Systems Inc och på IBM/Lotus Software som vd för Norden respektive Sverige.

- QlikTech är ett av Sveriges främsta IT-succéer. Bolaget är pionjärer och har definierat Business Discovery, Business Intelligence, utvecklad utifrån användarnas behov av att snabbt kunna analysera och förstå sin data, säger Johan Salenstedt. Vi ska fortsätta vara det självklara valet för beslutstöd, på alla plattformar, tillgängligt för alla.

Richard Timperlake, SVP Worldwide Sales på QlikTech välkomnar Johan Salenstedt till bolaget.

- Johan bidrar med gedigen erfarenhet från branschen och ett stort kunnande av att leda bolag. I Norden kommer Johan driva vår tillväxt. Sverige är en mycket viktig marknad för QlikTech, inte minst då all forskning och utveckling sker i Lund. Under Johans ledning ska vi fortsätta rekrytera duktiga medarbetare för att möta efterfrågan. (Byta ut landref)

År till år toppar QlikView användarundersökningar inom många områden. Inom mobil BI till hur QlikView möjliggör för användarna att själv anpassa lösningar som skapar effektivitet i BI-projekt. Enkelheten är nyckeln till QlikTechs framgång. Att QlikView är så enkelt att använda gör att QlikTech nu har fler än 26 000 kunder i 100 länder.

Enligt Forbes America’s 25 Fastest-Growing Tech Companies är QlikTech ett av marknadens snabbast växande teknikbolag. Branschanalytiker förklarar QlikTechs tillväxt med att bolaget varit banbrytande med att introducera användardriven BI. QlikViews användarvänlighet har fått köpare av BI att i högre uträckning välja bort traditionella BI-leverantörer som SAP, Oracle och IBM, till fördel för ett alltmer populärt QlikView.

QlikTech (NASDAQ: QLIK) är ledande inom Business Discovery – användardriven Business Intelligence (BI). QlikTechs kraftfulla och lättanvända beslutstödsplattform tillhandahåller analys och sökfunktionalitet av högsta klass samtidigt som den är lika lätt att använda som ett vanligt Office-program. QlikView fungerar tillsammans med traditionella BI-lösningar men adderar även nya möjligheter för direkta analyser utan väntetid som enkelt kan skickas och delas, även som mobilapplikationer. Svenskgrundade QlikTech har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania i USA och kontor på många håll i världen. QlikTech har över 26 000 kunder i över 100 länder över hela världen. www.qlikview.com