QlikTech håvar in kunder i Norden

De fem senaste åren har QlikTech tiodubblat sin omsättning och under det senaste kvartalet anslöt sig Estrella, Nordea, Spotify, Swedbank, Handelsbanken och Apoteket Produktion & Laboratorier AB som användare till den prisbelönta, svenskutvecklade mjukvaran QlikView.

”Företagen är i gott sällskap, vi har marknadens mest nöjda och lojala kunder enligt en oberoende undersökning, the BI Survey 8, säger Magnus Lindhe, Nordenchef på QlikTech. Enligt våra kunders utsago uppskattar de QlikView för att det är så enkelt att använda och få ett tydligt underlag för att ta beslut”. Enkelheten är nyckeln till att QlikTech växer snabbt. Lätt att förstå, enkelt att installera och använda vilket gör att QlikTech är det snabbast växande bolaget i världen inom beslutstöd (Business Intelligence) QlikTech har nu fler än 11 100 kunder i 95 länder. Till stor del sker expansionen i Norden via partners som fokuserar på att leverera snabbt affärsvärde, till skillnad från långa kostsamma implementationstider. ”Att arbeta i QlikView innebär ett snabbt resultat även för storföretag”, säger Lindhe. ”QlikTech fokuserar nu speciellt på lösningar mot större företag med ökad skalbarhet och kontroll” Qliktech har en marknadsandel i Sverige (enligt IDC) på 22, 1%. Nyligen släppte QlikTech QlikView 9 helt gratis för enskilda användare. Därmed revolutionerar QlikTech återigen den traditionella beslutsstödsbranschen genom att ta bort i stort sett all risk för kunderna.